2021 börjar med en utveckling av vårt fördjupande verktyg Marknadsinsikter. En gång i månaden publicerar vi nu nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Nyhet för i år är Månadens case där Carin fördjupar sig i ett intressant case varje månad. Du kan även läsa Marknadsinsikter i vår medlemsapp som finns där appar finns.

Månadens Case: Volvo – A Million More

För Volvo är ”Människan i Centrum” och ”Säkerhet” centrala kärnvärden. Deras kommunikation har byggt på detta i många år. I den senaste kampanjen är också några av de människor det handlar om med.
Be någon beskriva Volvo med ett ord och de flesta svarar ”säkerhet”. Det har varit Volvos främsta kärnvärde i decennier. Få varumärken, alla kategorier, har ett så tydligt och starkt förankrat varumärkeslöfte.

Det bygger på ett långsiktigt och konsekvent arbete för att ta äganderätten till just ”säkerhet”. Ofta har det varit fokus för kommunikationen, men inte alltid.

För ungefär ett halv decennium sedan beslutade exempelvis Volvo att arbeta mer emotionellt i sin kommunikation.

Läs caset här

Här hittar du alla Marknadsinsikter

Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar