Den 1 oktober trädde Konsumentverkets nya föreskrifter om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i kraft. Konsumentverkets föreskrifter kompletterar den nya lagen om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar. 

Varken Konsumentverkets föreskrift eller den nya lagen medför några större ändringar jämfört med vad som har gällt fram tills idag, däribland specifikt vad gäller reklam. Ändringarna handlar till stor del om att man nu ändrat format för reglerna. Tidigare återfanns samtliga regler i formen av formaliserade Allmänna råd från Konsumentverket. Nu har man istället valt att rymma reglerna i lagstiftning som i sin tur, via en förordning, hänvisar till kompletterande föreskrift från Konsumentverket.   

Vad gäller information på säljstället finns dock en tydlig nyhet. Den deklaration som konsumenten ska kunna ta del av på säljstället ska nu även ska innehålla en uttrycklig informationstext som hänvisar till att en av Konsumentverket framtagen översikt om bilars bränsleekonomi och koldioxidutsläpp som ska erhållas gratis på varje försäljningsställe.  

Lagen går att ta del av här: Lag (2024:221) om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar | Sveriges riksdag 

Konsumentverkets kompletterande föreskrift går att ta del av här: Konsumentverkets föreskrifter om information om nya personbilar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp 2024:1 

/Jakob Rönnerbäck, jurist Sveriges Annonsörer

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar