Den 1 oktober trädde Konsumentverkets nya föreskrifter om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i kraft. Konsumentverkets föreskrifter kompletterar den nya lagen om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar. 

Varken Konsumentverkets föreskrift eller den nya lagen medför några större ändringar jämfört med vad som har gällt fram tills idag, däribland specifikt vad gäller reklam. Ändringarna handlar till stor del om att man nu ändrat format för reglerna. Tidigare återfanns samtliga regler i formen av formaliserade Allmänna råd från Konsumentverket. Nu har man istället valt att rymma reglerna i lagstiftning som i sin tur, via en förordning, hänvisar till kompletterande föreskrift från Konsumentverket.   

Vad gäller information på säljstället finns dock en tydlig nyhet. Den deklaration som konsumenten ska kunna ta del av på säljstället ska nu även ska innehålla en uttrycklig informationstext som hänvisar till att en av Konsumentverket framtagen översikt om bilars bränsleekonomi och koldioxidutsläpp som ska erhållas gratis på varje försäljningsställe.  

Lagen går att ta del av här: Lag (2024:221) om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar | Sveriges riksdag 

Konsumentverkets kompletterande föreskrift går att ta del av här: Konsumentverkets föreskrifter om information om nya personbilar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp 2024:1 

/Jakob Rönnerbäck, jurist Sveriges Annonsörer

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar