Den 1 mars 2025 träder ändringar i Konsumentkreditlagen i kraft som medför en utökad informationsplikt vid marknadsföring av kreditavtal. Konsumentverket har nu beslutat om nya föreskrifter som tydliggör hur reglerna ska åtföljas.  

Genom ett tillägg i konsumentkreditlagen 2018 infördes ett särskilt upplysningskrav vid marknadsföring av högkostnadskrediter. Från och med den 1 mars 2025 utvidgas detta upplysningskrav, med några mindre justeringar, till att omfatta marknadsföring av kreditavtal generellt. Det vill säga även andra krediter än högkostnadskrediter. Regeln återfinns i 7 b § konsumentkreditlagen.  

Konsumentverket har nu tagit fram föreskrifter om vad upplysningen ska innehålla och om hur den ska lämnas. Konsumentverkets förtydligande föreskrifter finns att ta del av på Konsumentverkets webbplats.  

Vissa former av räntefria, kortfristiga krediter kan likt tidigare i vissa fall undantas från informationskraven vid marknadsföring, se 4 §. 

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.       
 

Ulrika Wendt, jurist      
[email protected]        

Jakob Rönnerbäck, jurist      
[email protected]      

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar