Den 1 mars 2025 träder ändringar i Konsumentkreditlagen i kraft som medför en utökad informationsplikt vid marknadsföring av kreditavtal. Konsumentverket har nu beslutat om nya föreskrifter som tydliggör hur reglerna ska åtföljas.  

Genom ett tillägg i konsumentkreditlagen 2018 infördes ett särskilt upplysningskrav vid marknadsföring av högkostnadskrediter. Från och med den 1 mars 2025 utvidgas detta upplysningskrav, med några mindre justeringar, till att omfatta marknadsföring av kreditavtal generellt. Det vill säga även andra krediter än högkostnadskrediter. Regeln återfinns i 7 b § konsumentkreditlagen.  

Konsumentverket har nu tagit fram föreskrifter om vad upplysningen ska innehålla och om hur den ska lämnas. Konsumentverkets förtydligande föreskrifter finns att ta del av på Konsumentverkets webbplats.  

Vissa former av räntefria, kortfristiga krediter kan likt tidigare i vissa fall undantas från informationskraven vid marknadsföring, se 4 §. 

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.       
 

Ulrika Wendt, jurist      
[email protected]        

Jakob Rönnerbäck, jurist      
[email protected]      

Relaterade artiklar

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Fler artiklar