Den 5 juli röstade Europaparlamentet för genomförande av rättsakterna Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA). Det är två regleringar som på olika sätt syftar till att reglera digitala tjänster. DSA reglerar utökat ansvar för digitala plattformar medan DMA syftar till att säkerställa ökad konkurrens på de digitala marknaderna. I båda rättsakterna föreslås regler som ska hantera förekomsten av s.k. dark patterns.

Övergripande fokus i DSA är förekomsten av olagligt innehåll där en plattform ska ta ett ansvar för innehållet på plattformen bl.a. genom proaktiva åtgärder men även ha ansvar för att ta ner innehåll. Vidare föreslås nya regler bl.a. för riktade annonser till underåriga och för ökad transparens i annonsering online.

DMA syftar till att säkerställa en mer rättvis och mer konkurrenskraftig digital marknad. Här föreslås bl.a. regler om att annonsörer ska kunna få insyn gällande prissättning m.m. samt oberoende verifiering av plattformars annonstjänster.

Vad händer nu?

Innan detta kan bli lag måste rättsakterna antas av Europeiska rådet. När så skett kommer det sedan att dröja ytterligare innan reglerna träder i kraft. Under förutsättning att inga förseningar sker är i dagsläget en preliminär bedömning att man kan förutspå att rättsakterna kan komma att träda i kraft under första delen av 2023 för DMA och i början av 2024 för DSA. Sveriges Annonsörer har bevakat frågan under hela processen och kommer att fortsätta med detta arbete.

Läs mer om lagförslagen på EU-kommissionens hemsida här

Sveriges Annonsörers dataetikgrupp har tagit fram en översikt av det dataetiska landskapet, läs mer och ladda ned den här


Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar