EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning och går att ta del av här. Huvuddelen av reglerna kommer att börja gälla under 2025. 

Regelverket introducerar ett krav på att det tydligt ska framgå av viss politisk reklam vem som står bakom den och det ska också tydliggöras att det är just politisk reklam. Vidare tillkommer bland annat krav som påverkar hur politisk reklam får riktas online.  

Läs mer om reglerna i rådets pressmeddelande här

Politisk reklam med ett opinionsbildande syfte är en typ av reklam som i dagsläget inte omfattas av marknadsföringslagen och annan marknadsföringslagstiftning. Detta kommer inte att förändras genom de nya EU-reglerna, däremot tillkommer som sagt nya specialregler för politisk reklam.  

Har ni några frågor är ni även välkomna att kontakta oss. 

    

Ulrika Wendt, jurist   
[email protected]   
Jakob Rönnerbäck, jurist   
[email protected]   

  

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar