EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning och går att ta del av här. Huvuddelen av reglerna kommer att börja gälla under 2025. 

Regelverket introducerar ett krav på att det tydligt ska framgå av viss politisk reklam vem som står bakom den och det ska också tydliggöras att det är just politisk reklam. Vidare tillkommer bland annat krav som påverkar hur politisk reklam får riktas online.  

Läs mer om reglerna i rådets pressmeddelande här

Politisk reklam med ett opinionsbildande syfte är en typ av reklam som i dagsläget inte omfattas av marknadsföringslagen och annan marknadsföringslagstiftning. Detta kommer inte att förändras genom de nya EU-reglerna, däremot tillkommer som sagt nya specialregler för politisk reklam.  

Har ni några frågor är ni även välkomna att kontakta oss. 

    

Ulrika Wendt, jurist   
[email protected]   
Jakob Rönnerbäck, jurist   
[email protected]   

  

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar