Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.  

Råden syftar till att förenkla tolkningen och främja en enhetlig tillämpning över framförallt reglerna i 15:e kapitlet i spellagen (2018:1138) som handlar om marknadsföring av spel. Tanken är att de aktörer som tillhandahåller och erbjuder spel till den svenska marknaden ska kunna ha nytta av råden och få en större förståelse för hur reglerna ska tolkas.  

Till de allmänna råden följer även dokumentet ”Kommentarer till Konsumentverkets allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter (KOVFS 2025:2)”. Här ger Konsumentverket en mer utförlig vägledning och beskrivning av de allmänna råden och här finns även hänvisningar till relevant domstolspraxis. 

Konsumentverket och Spelinspektionen har ett delat tillsynsansvar över bestämmelserna i spellagen men det är Konsumentverket som primärt ansvarar för de bestämmelser som rör marknadsföring. 

För dig som är nyfiken på vad som gäller finns råden samt kommentarerna redan nu att läsa här (välj dokument i rullistan): 

KOVFS 2025:2 Konsumentverkets allmänna råd om marknadsföring av spel | Publikationer – Konsumentverket 

Undvik fallgropar – använd våra mallar, avtal & rekommendationer

Underlätta ditt arbete genom att använda vårt material vid pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal.
Relaterade artiklar

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…
Fler artiklar