Som säkert många av er har uppmärksammat har flera e-handelsföretag utanför Europa hamnat under lupp på sistone. Senast var det den kinesiska e-handelsplattformen Temu som utsattes för kritik och granskning av såväl Konsumentverket som av andra europeiska tillsynsmyndigheter på grund av att den ansågs använda metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut.   

Nu har kommissionen presenterat en rapport (läs mer här) om säker och hållbar e-handel som innehåller flera initiativ kopplat till utmaningar med dagens e-handel, bland annat att en stor del av det som importeras till EU inte följer EU:s konsumentskydds- och produktsäkerhetsregelverk. Detta riskerar inte minst att skada de aktörer som följer det regler som ställs inom unionen genom att de får svårare att konkurrera. Kommissionen efterlyser nu ett stärkt samarbete och samordning mellan alla berörda myndigheter. Detta samarbete vill man ska säkerställa att importerade produkter som skickas direkt till konsumenter via e-handel följer EU:s regler och rättvis handelspraxis.  

I samband med att rapporten släpptes aviserades även en insats mot det kinesiska företaget Shein som myndigheterna beslutat sig för att granska (läs mer här). Konsumentskyddsmyndigheterna ska utreda om Shein lever upp till de skyldigheter och förbud som följer av flera EU-direktiv.  Det man vill titta på är bl.a. om företaget ger konsumenterna korrekt och transparent information och inte vilseleds enligt det direktiv som vår svenska marknadsföringslag bygger på. Man ska även granska om företaget lever upp till de krav på information som konsumenträttdirektivet ställer liksom om företaget har oskäliga villkor i förhållande till direktivet om oskäliga avtalsvillkor. Ytterligare direktiv som Shein behöver förhålla sig till är prisindikationsdirektivet (hur företag anger priser och presenterar prisnedsättningar), och e-handelsdirektivet där generella krav för e-handel ställs på bl.a. transparens, annonser och digitala kontrakt. 

Vi på Sveriges Annonsörer följer utvecklingen. 

Om du har frågor, kontakta gärna våra jurister: 

Ulrika Wendt: [email protected] 

Jakob Rönnerbäck: [email protected] 

Relaterade artiklar

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Fler artiklar