Som säkert många av er har uppmärksammat har flera e-handelsföretag utanför Europa hamnat under lupp på sistone. Senast var det den kinesiska e-handelsplattformen Temu som utsattes för kritik och granskning av såväl Konsumentverket som av andra europeiska tillsynsmyndigheter på grund av att den ansågs använda metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut.   

Nu har kommissionen presenterat en rapport (läs mer här) om säker och hållbar e-handel som innehåller flera initiativ kopplat till utmaningar med dagens e-handel, bland annat att en stor del av det som importeras till EU inte följer EU:s konsumentskydds- och produktsäkerhetsregelverk. Detta riskerar inte minst att skada de aktörer som följer det regler som ställs inom unionen genom att de får svårare att konkurrera. Kommissionen efterlyser nu ett stärkt samarbete och samordning mellan alla berörda myndigheter. Detta samarbete vill man ska säkerställa att importerade produkter som skickas direkt till konsumenter via e-handel följer EU:s regler och rättvis handelspraxis.  

I samband med att rapporten släpptes aviserades även en insats mot det kinesiska företaget Shein som myndigheterna beslutat sig för att granska (läs mer här). Konsumentskyddsmyndigheterna ska utreda om Shein lever upp till de skyldigheter och förbud som följer av flera EU-direktiv.  Det man vill titta på är bl.a. om företaget ger konsumenterna korrekt och transparent information och inte vilseleds enligt det direktiv som vår svenska marknadsföringslag bygger på. Man ska även granska om företaget lever upp till de krav på information som konsumenträttdirektivet ställer liksom om företaget har oskäliga villkor i förhållande till direktivet om oskäliga avtalsvillkor. Ytterligare direktiv som Shein behöver förhålla sig till är prisindikationsdirektivet (hur företag anger priser och presenterar prisnedsättningar), och e-handelsdirektivet där generella krav för e-handel ställs på bl.a. transparens, annonser och digitala kontrakt. 

Vi på Sveriges Annonsörer följer utvecklingen. 

Om du har frågor, kontakta gärna våra jurister: 

Ulrika Wendt: [email protected] 

Jakob Rönnerbäck: [email protected] 

Relaterade artiklar

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…
Fler artiklar