Vi har tidigare rapporterat om Konsumentverkets granskningar av hur marknaden efterlever reglerna i prisinformationslagens 7a § när det kommer att tidigare lägsta pris ska anges vid prissänkningar till konsumenter av specifika produkter (se vår tidigare nyhet här). 

Nu har Konsumentverket gjort en ny granskning där man pekar på fortsatta problem. Ta del av rapporten

Av granskningen framgår att det är cirka 80 näringsidkare och totalt 800 produkter som har granskats. Majoriteten av produkterna har marknadsförts som prissänkta under granskningsperioden. Av dessa har cirka tre av tio brister i hur priser angetts. I huvudsak har bristerna bestått i att näringsidkarna inte har angett korrekt tidigare lägsta pris vid marknadsföring av en prissänkning samt att prissänkningen inte har beräknats utifrån tidigare lägsta pris. 

Det är 30 näringsidkare av 80 som brustit i sin marknadsföring och bristerna har förekommit inom samtliga granskade branscher. Bristerna har varit mer förekommande hos de som Konsumentverket inte tidigare utövat tillsyn mot där cirka sju av tio av dessa har brustit i hur de angett pris vid prisnedsättningar. Vad gäller näringsidkare som Konsumentverket tidigare har utövat tillsyn mot är siffran istället att cirka två av tio brister. 

Konsumentverket ser allvarligt på problemen eftersom det är viktigt att konsumenter ska kunna lita på näringsidkarnas prismarknadsföring.  Konsumentverket kommer att inleda tillsyn och vidta rättsliga åtgärder mot de näringsidkare som de anser brutit mot PIL 7a §. 

För er som ägnar er åt prismarknadsföring till konsumenter kan punkterna nedan ge viss vägledning till vad man enligt Konsumentverket kan behöva tänka på.  

  • det tidigare lägsta priset ska anges när marknadsföringen ger konsumenten ett intryck av att priset har sänkts. 
  • 30-dagarspriset ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset med en stil och storlek som är lätt att läsa. 
  • 30-dagarspriset behöver inte betecknas med begreppet ”tidigare lägsta pris” eller liknande, utan ett överkryssat pris svarar upp mot lagens krav, förutsatt att det överkryssade priset överensstämmer med det lägsta priset under föregående 30 dagar.  
  • ett försäljningspris som av näringsidkaren marknadsförts som sänkt får inte vara detsamma som det tidigare lägsta priset eller högre än det priset 

Mer vägledning från Konsumentverket finns att ta del av på deras webbplats samt i Vägledning om prisinformation respektive Ställningstagande angående information om prissänkningar (KOVRS 2023:1).  

Vi vill även tipsa om den digitala mikrokursen ”Prisinformationslagen” via Campus Marketing Online som ingår för våra medlemmar.  

Slutligen vill vi påminna om att Sveriges Annonsörers jurister erbjuder er medlemmar kostnadsfri juridisk rådgivning inom frågor kopplade till reklam- och marknadsjuridik, däribland prisinformationsfrågor.  

Har ni några frågor är ni även välkomna att kontakta oss.    

 
Ulrika Wendt, jurist   
[email protected]   
  

Jakob Rönnerbäck, jurist   
[email protected]   

Relaterade artiklar

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Fler artiklar