I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och efter samarbeten med influencers. 

Checklistan, som består av 16 centrala punkter, täcker en rad viktiga ämnen som man bör tänka på för att inte hamna snett när man samarbetar och ingår avtal med influencers. I checklistan hanteras bland annat frågor om ansvarsfördelning, val av influencer, utbildning, reklammarkering, upphovsrätt, dataskydd, skattefrågor och hantering av kriser. Målet är att höja standarden och att säkerställa att samarbeten sker på ett ansvarsfullt, tryggt och smidigt sätt. 

Ta del av checklistan i sin helhet här. 

Initiativet är en del av Sveriges Annonsörers större satsning på influencer marketing, där ett viktigt fokus ligger på att höja kunskapen hos varumärken, influencers och andra som arbetar med influencer marketing. Arbetet sker i nära samarbete med våra branschkollegor och vi vill därför även särskilt uppmärksamma den utbildning för influencers som IAB Sverige och Reklamombudsmannen presenterat idag. Utbildningen syftar till att höja kunskapen om etisk marknadsföring för influencers. I checklistan rekommenderas särskilt att arbeta influencers som har tillräcklig kunskap om etisk marknadsföring. I sammanhanget vill vi därför särskilt rekommendera den utbildning som IAB Sverige och RO nu lanserat.  

Läs mer och ta del av IAB Sverige och ROs utbildning här. 

Tidigare i år har vi även, tillsammans med Komm och IAB Sverige, tagit fram en branschrekommendation om reklammarkering vid influencer marketing. Just bristen på tillräckligt tydliga reklammarkeringar är en problematik som uppmärksammats av såväl Konsumentverket som av Regeringen och EU-kommissionen. I rekommendationen sätter kommunikationsbranschen för första gången upp gemensamma rekommendationer för reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier.  

Rekommendationen hittar du här. 

Vi kommer under året att ha ett fortsatt fokus på influencer marketing med syfte att göra det enklare för våra medlemmar att göra rätt och agera ansvarsfullt.  Är ni intresserade av att engagera er i detta arbete är ni välkomna att kontakta oss. Detsamma gäller om ni har några frågor eller funderingar.  

Jakob Rönnerbäck, jurist       
[email protected] 

Ulrika Wendt, jurist       
[email protected] 

Relaterade artiklar

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…
Fler artiklar