Marknadsföringsrätt

Just utkommen och skriven av Sveriges Annonsörers jurister Niklas Briselius och Tobias Eltell tillsammans med advokaterna Maria Bruder och Johan Åberg.

Boken behandlar alltifrån traditionella marknadsföringsrättsliga frågor som vilseledande framställningar, aggressiv marknadsföring, jämförande reklam och gränsdragningen mellan marknadsföring och yttrandefrihet – till frågor om ansvar, utformning av förbud, bestämmande och utdömande av vite. Därutöver redogörs för speciallagstiftning med marknadsföringsrättslig anknytning. Bland sådan lagstiftning kan nämnas alkohollagen, läkemedelslagen, spellagen, samt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Boken innehåller rikligt med rättspraxis.

Även om boken i första hand vänder sig till jurister kan den med fördel även läsas och användas av marknadsavdelningen.

Sveriges Annonsörers medlemmar köper boken till 25 procents rabatt, dvs. 638 kr istället för 850 kr. Moms och frakt tillkommer.

Erbjudandet gäller t.o.m. den 31 maj. Kontakta Niklas Briselius eller Tobias Eltell och få rabattkoden samt länk till Norstedts Juridiks webbshop.

Niklas Briselius
[email protected]

Tobias Eltell
[email protected]

Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar