I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som anpassar regelverket till utmaningarna i dagens reklamlandskap.  

De uppdaterade reglerna innehåller bland annat ny och utvecklad vägledning kring: 

  • AI och algoritmer 
  • Influencermarknadsföring 
  • Marknadsföring till barn och ungdomar 
  • Miljöpåståenden 
  • Mångfald och inkludering 
  • Antikorruption 
  • Desinformation 

Läs mer om nyheterna här på ICC:s internationella webbplats: What’s new in the ICC Code?​ – ICC – International Chamber of Commerce (iccwbo.org) 

Ta del av regelverket här: ICC_2024_MarketingCode_2024.pdf (iccwbo.org) 

En svensk översättning av regelverket kommer att lanseras av ICC Sverige under hösten 2024. 

ICC:s regler gavs för första gången ut 1937 och har därefter löpande utvecklats och förbättrats. Idag är reglerna internationellt erkända och tillämpas antingen i sin helhet eller ligger till grund för nationell reglering i fler än 90 länder. I Sverige prövar Reklamombudsmannen reklam med utgångspunkt i den svenska översättningen av regelverket och reglerna har även kommit att påverka utgången i domstolsprövningar av marknadsföring.  

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.    

 
Ulrika Wendt, jurist   
[email protected]   
  

Jakob Rönnerbäck, jurist   
[email protected]   

Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar