Den 6 november lanserades den svenska översättningen av den nya utgåvan av Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler). 

Ta del av de uppdaterade reglerna på ICC Sveriges webbplats.  

ICC:s regler gavs för första gången ut 1937 och har därefter löpande utvecklats och förbättrats. Idag är reglerna internationellt erkända och tillämpas antingen i sin helhet eller ligger till grund för nationell reglering i fler än 90 länder. I Sverige prövar Reklamombudsmannen reklam med utgångspunkt i den svenska översättningen av regelverket och reglerna har även kommit att påverka utgången i domstolsprövningar av marknadsföring.   

Reglerna kommer att börja tillämpas av Reklamombudsmannen vid årsskiftet. Det innebär att anmälningar som kommer in till Reklamombudsmannen från och med den 1 januari 2025 kommer att hanteras utifrån det nya regelverket.  

Läs ICC Sveriges pressmeddelande om lanseringen av den svenska översättningen

Se videon What does the ICC Advertising and Marketing Communications Code stand for: 

Nyheter 

Revideringen är omfattande och innefattar en rad olika tillägg och ändringar. En av dessa nyheter rör influencer marketing (inklusive affiliatemarknadsföring). Reglerna innehåller nu en tydlig definition av vad influencers är, tydlighet om när visst innehåll är att se som influencer marketing och än tydligare regler rörande kravet på reklamidentifiering.  

En annan stor nyhet i det reviderade regelverket är att reglerna för marknadsföring till barn och ungdomar har utvecklats och nu återfinns i ett nytt, eget kapitel. Barn och ungdomar är extra skyddsvärda och i den nya upplagan betonas detta ytterligare.  

En annan nyhet är att koden numera uttryckligen berör AI. Det tydliggörs bland annat att kodens regler gäller för marknadsföring som består av AI-genererat material.  

Därutöver innefattar nyheterna även marknadsföring med miljöpåståenden. De befintliga reglerna har exempelvis anpassats till de riktlinjer på området som ICC tagit fram sedan den tidigare uppdateringen av ICC:s regler, ICC:s riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat.  

För mer om nyheterna i regelverket och för nedladdningsbara versioner på bland annat Engelska, läs mer på ICC globala webbplats. 

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.     

  
Ulrika Wendt, jurist    
[email protected]    
   

Jakob Rönnerbäck, jurist    
[email protected]    

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.  100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…

Effektkalendern 2024

I Effektkalendern 2024 ger vi dig material för att ytterligare utvecklas som marknadsförare. Varje advent får du ny inspiration för att skapa marknadsföring som ger effekt. Du får även ta del av våra…

Nu granskas Temu på EU-nivå

Det har på senare tid varit en del skriver om Temu i media. Nu kritiseras marknadsplatsen även av EU:s konsumentskyddsmyndigheter inom ramen för ett EU-koordinerat granskningsarbete.

Idag firar vi 100 år!

100 år i marknadsförarnas tjänst! Den 15 november 2024 bildades Sveriges Annonsörer på restaurang Gillet i Stockholm. I 100 år har vi engagerat oss för att marknadsförare ska få bästa möjliga effekt av…
Fler artiklar