Från och med nu måste sjutton mycket stora plattformar som Facebook, Linkedin, Google Play, Youtube, med flera samt de två större sökmotorerna Bing och Google search uppfylla sina skyldigheter enligt DSA – Digital Services Act  

DSA är en ny EU-rättslig lagstiftning som antogs hösten 2022. Reglerna har nu börjat gälla för de som tidigare i år utsågs av EU-kommissionen som så kallade mycket stora onlineplattformar eller mycket stora onlinesökmotorer. Regelverket kommer så småningom att behöva beaktas även för andra typer av förmedlingstjänster än dessa två kategorier. För dessa andra börjar reglerna att gälla 17 februari 2024. Regelverket är utformat på så vis att reglerna kan skilja sig åt beroende på vilken typ av förmedlingstjänst det rör sig om.  

Läs EU-kommissionens pressmeddelande från tidigare i år med information om vilka som än så länge utsetts till mycket stora onlineplattformar eller mycket stora onlinesökmotorer: DSA: Very Large Online Platforms and Search Engines (europa.eu) 

Syftet med rättsakten är bland annat att de som använder plattformarna ska få en bättre och tryggare miljö. Den nya rättsakten ska komma tillrätta med nuvarande problem gällande näthat, desinformation och annat skadligt innehåll som idag kan dyka upp på de stora onlineplattformarna. Som användare ska det bli enkelt att rapportera olagligt innehåll.  

De nya reglerna innebär bland annat också att plattformarna ska omforma sina system så att de säkrar en hög nivå av personlig integritet och säkerhet samt ge bättre skydd för minderåriga. Reklam riktad mot barn med profilering kommer inte längre vara tillåtet.  Annonser som baserats på känsliga uppgifter om användaren (som etniskt ursprung, politiska åsikter eller sexuell läggning) skall inte heller få visas.  

Det tillkommer även krav på att onlineplattformar ska tydliggöra att reklam är reklam och onlineplattformarna ska vidare tillhandahålla information om bland annat vem som är annonsör. De största onlineplattformarna och sökmotorerna ska därutöver även upprätta kataloger i deras onlinegränssnitt där annonser som visats på plattformarna ska finnas tillgängliga och sökbara under ett år efter att annonserna slutat att visas.  

Läs mer om Digital Services Act här: The Digital Services Act: ensuring a safe and accountable online environment (europa.eu) 

Har ni några frågor kontakta våra jurister: 

Ulrika Wendt
[email protected]  
Jakob Rönnerbäck
[email protected]   

Eller vår Medieexpert: 

Peter Mackhé
[email protected]  

Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar