En undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, visar att svenskarna helst vill ha choklad från varumärkena Lindt, Marabou och Anthon Berg i present på Alla Hjärtans Dag.

Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

I den senaste webbenkäten fick 1000 personer frågan, med anledning av att det nu på söndag den 14 februari är Alla Hjärtans Dag: ”Om du skulle få choklad i present på Alla Hjärtans Dag, från vilket märke skulle du helst vilja att chokladen kom ifrån?”

Högst upp på listan hamnade varumärket Lindt med 18 procent av rösterna, tätt följt av Marabou med 17 procent och Anthon Berg med 15 procent. Tillsammans fick de hela 50 procent av rösterna.

Kvinnor vill i högre grad än män ha Lindt’s choklad på Alla Hjärtans dag (23 procent mot 14 procent). I åldersspannet 65 till 79 år är däremot Anthon Bergs choklad populärast, där fler än 1 av 5 säger sig välja dem bland olika chokladvarumärken.

 

Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar