En undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, visar att svenskarna helst vill ha choklad från varumärkena Lindt, Marabou och Anthon Berg i present på Alla Hjärtans Dag.

Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

I den senaste webbenkäten fick 1000 personer frågan, med anledning av att det nu på söndag den 14 februari är Alla Hjärtans Dag: ”Om du skulle få choklad i present på Alla Hjärtans Dag, från vilket märke skulle du helst vilja att chokladen kom ifrån?”

Högst upp på listan hamnade varumärket Lindt med 18 procent av rösterna, tätt följt av Marabou med 17 procent och Anthon Berg med 15 procent. Tillsammans fick de hela 50 procent av rösterna.

Kvinnor vill i högre grad än män ha Lindt’s choklad på Alla Hjärtans dag (23 procent mot 14 procent). I åldersspannet 65 till 79 år är däremot Anthon Bergs choklad populärast, där fler än 1 av 5 säger sig välja dem bland olika chokladvarumärken.

 

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar