Den 10 juli i år fattade EU-kommissionen ett nytt beslut om adekvat skyddsnivå för USA. Beslutet innebär att överföringar av personuppgifter till organisationer i USA som ingår i ”EU-US Data Privacy Framework” nu kan göras på ett enklare sätt utan att behöva kompletteras av ytterligare så kallade skyddsåtgärder.  

Bakgrunden till det nya beslutet är att EU-domstolen 2020 ogiltigförklarade kommissionens tidigare beslut om adekvat skyddsnivå som byggde på ett ramverk som kallas Privacy Shield och som EU och USA tidigare kommit överens om. Sedan dess har aktörer som velat överföra personuppgifter till USA behövt använda sig av betydligt mer komplicerade tillvägagångssätt än tidigare. I kölvattnet av EU-domstolens dom har USA och EU-kommissionen tagit fram ett nytt ramverk för överföring av personuppgifter som är tänkt att adressera de brister som EU-domstolen uppmärksammade i sitt ogiltigförklarande av den tidigare överenskommelsen Privacy Shield. Det är nu detta nya ramverk som ligger till grund för beslutet om adekvat skyddsnivå för USA.  

Läs mer om beslutet i EU-kommissionens pressmeddelande: Beslut om adekvat skydd för säkra uppgiftsflöden mellan EU och USA (europa.eu) 

Ta del av listan på organisationer som ingår i EU-US Data Privacy Framework: Digital Privacy Framework (dataprivacyframework.gov) 

Läs mer om adekvat skyddsnivå på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats: Adekvat skyddsnivå | IMY 

Har du frågor? 

Ulrika Wendt, jurist  

[email protected]   

Jakob Rönnerbäck, jurist 
[email protected] 

Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar