Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.

Media Forum & Policy Forum


Veckan inleddes med fördjupade diskussioner inom Media Forum, där tre huvudfrågor stod i fokus:

  • Cross media measurement – WFAs initiativ Halo börjar nu bli verklighet genom arbetet i USA och UK.
  • Framtidens samarbete mellan kunder och mediebyråer – för bättre transparens och trygghet.
  • AI i medielandskapet – hur AI kan revolutionera strategi, planering och köp.

Policy Forum diskuterades hur lagstiftning påverkar marknadsförare och den växande utmaningen med minskat förtroende för politiken och demokratins utveckling.

Höjdpunkter från konferensen


Torsdagen bjöd på en imponerande lineup av talare och insikter:
🎤 Peter Hinssen – AI-trender och vikten av att balansera ”data science” med ”content science”.
🎤 Livia Fioretti – Konsumentbeteendetrender kring upplevelser, värdeskapande och mänskliga behov.
🎤 Stephan Loerke (VD, WFA) – Framtidens marknadsförare: stabila fundament, affärsfokus och teknisk förståelse.
🎤 Seth Godin – Bra marknadsföring bygger på relation, förtroende och att vinna konsumentens ”tillstånd” att lyssna.
🎤 Case från L’Oréal, KraftHeinz och Mastercard – Hur starka varumärken skapar långsiktig effekt.

Sveriges Annonsörer prisade med WFA President Award!


Vi är otroligt stolta över att ha mottagit WFA President Award för vårt arbete med Effektdatabasen och forskningen baserad på 100-wattaren! Ett viktigt erkännande för vårt arbete med att skapa kunskap och stärka marknadsföringens affärsvärde.

Vad tar vi med oss?

  • Back to basics – starka varumärken och strategier bygger långsiktigt värde.
  • Cross media measurement blir allt viktigare för effektmätning.
  • Hållbarhet & inkludering driver både affär och samhällsansvar.
  • AI möjliggör transformation men kräver tid och genomtänkt implementering.
  • Helheten är starkare än delarna – samarbete och erfarenhetsutbyte är nyckeln.

Veckans bästa citat: “People will forget what you said. People will forget what you did. But people will never forget how you made them feel”. Maya Angelou

Nu reser vi hem till Stockholm, fyllda med insikter, inspiration och nya idéer för att fortsätta stärka och utveckla svensk marknadsföring!

Vill du ta del av rapporten ”Marketer of the Future”? Ladda ner den här:

Bilder från veckan:

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar