Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag. Konsumentverket följer i en ny granskning upp om marknaden anpassat sina garantiutfästelser i marknadsföring till den nya lagstiftningen.  

Nya konsumentköpregler 

Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag med bland annat nyheter vad gäller reklamationsrätten. Reklamationsrätten innebär förenklat att kunden bland annat har rätt till avhjälpande av fel om det visar sig att en köpt produkt har ett ursprungsfel. I och med den nya lagen förlängs reklamationstiden som huvudregel från tidigare två år till nu tre år. Under reklamationstidens första två år finns en presumtion om att ett fel är ursprungligt, en presumtionstid som innan lagändringen var sex månader lång. Om näringsidkaren motsätter sig att felet under presumtionstiden är ursprungligt och exempelvis menar att felet beror på kundens användning av produkten, då har näringsidkaren bevisbördan för detta. Under reklamationstidens avslutande år övergår bevisbördan till kunden att visa att ett fel varit ursprungligt.  

Konsumentverkets granskning 

Den 18 december publicerade Konsumentverket en granskning där man bland annat konstaterar att 15 av de 28 bolag man granskat brister i form av att de marknadsför och säljer varor med 2-åriga eller kortare garantier som inte medför några ytterligare rättigheter utöver lag. Denna typ av marknadsföring med garantipåståenden är enligt Konsumentverket vilseledande eftersom den ger sken av att konsumenten får ett starkare skydd än vad lagen redan ger.  

Garantier är något som näringsidkaren frivilligt kan erbjuda sina kunder och som enligt Konsumentverket är ett viktigt och positivt inslag i konsumentköprätten. För att fylla rollen som ett verktyg som stärker konsumentskyddet är det enligt Konsumentverket dock viktigt att garantier ger ett starkare skydd än de redan lagstadgade rättigheterna som konsumenten ges.  

I sammanhanget kan även tilläggas att man generellt, oavsett om det rör sig om garantier eller något annat, bör tänka på att inte framhålla sådant som krävs enligt lag eller annan föreskrift som unikt eller en konkurrensfördel. 

Ta del av Konsumentverkets pressmeddelande och fullständiga granskning på Konsumentverkets webbplats. 

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.      

   
Ulrika Wendt, jurist     
[email protected]     
    

Jakob Rönnerbäck, jurist     
[email protected]     

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar