Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag. Konsumentverket följer i en ny granskning upp om marknaden anpassat sina garantiutfästelser i marknadsföring till den nya lagstiftningen.  

Nya konsumentköpregler 

Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag med bland annat nyheter vad gäller reklamationsrätten. Reklamationsrätten innebär förenklat att kunden bland annat har rätt till avhjälpande av fel om det visar sig att en köpt produkt har ett ursprungsfel. I och med den nya lagen förlängs reklamationstiden som huvudregel från tidigare två år till nu tre år. Under reklamationstidens första två år finns en presumtion om att ett fel är ursprungligt, en presumtionstid som innan lagändringen var sex månader lång. Om näringsidkaren motsätter sig att felet under presumtionstiden är ursprungligt och exempelvis menar att felet beror på kundens användning av produkten, då har näringsidkaren bevisbördan för detta. Under reklamationstidens avslutande år övergår bevisbördan till kunden att visa att ett fel varit ursprungligt.  

Konsumentverkets granskning 

Den 18 december publicerade Konsumentverket en granskning där man bland annat konstaterar att 15 av de 28 bolag man granskat brister i form av att de marknadsför och säljer varor med 2-åriga eller kortare garantier som inte medför några ytterligare rättigheter utöver lag. Denna typ av marknadsföring med garantipåståenden är enligt Konsumentverket vilseledande eftersom den ger sken av att konsumenten får ett starkare skydd än vad lagen redan ger.  

Garantier är något som näringsidkaren frivilligt kan erbjuda sina kunder och som enligt Konsumentverket är ett viktigt och positivt inslag i konsumentköprätten. För att fylla rollen som ett verktyg som stärker konsumentskyddet är det enligt Konsumentverket dock viktigt att garantier ger ett starkare skydd än de redan lagstadgade rättigheterna som konsumenten ges.  

I sammanhanget kan även tilläggas att man generellt, oavsett om det rör sig om garantier eller något annat, bör tänka på att inte framhålla sådant som krävs enligt lag eller annan föreskrift som unikt eller en konkurrensfördel. 

Ta del av Konsumentverkets pressmeddelande och fullständiga granskning på Konsumentverkets webbplats. 

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.      

   
Ulrika Wendt, jurist     
[email protected]     
    

Jakob Rönnerbäck, jurist     
[email protected]     

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar