Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers.  

Uppdraget består i huvudsak i att Konsumentverket ska  

  • redovisa hur man utövat tillsyn på området och hur man informerat marknadens aktörer om de regler som gäller,  
  • bedöma om ytterligare stöd och vägledning behövs samt om det finns brister i det nuvarande regelverket,  
  • ta fram informationsmaterial och genomföra informationsinsatser i samråd med branschen samt,  
  • förstärka insatserna riktade till barn och unga i syfte att höja deras kunskap. 

Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Bakgrunden till uppdraget är bland annat att influencer marketing har visat sig vara en effektiv metod för att påverka konsumenter att köpa produkter och att detta är förknippat med konsumentskyddsproblem. Inte minst barn och unga kan påverkas av influencers att köpa produkter utan att förstå att det handlar om reklam. Konsumentproblem har enligt regeringen förekommit under en rad år och har resulterat i ett stort antal anmälningar till Konsumentverket.  

Ta del av regeringsuppdraget här. 

Redan innan regeringsuppdraget har influencer marketing utgjort ett fokusområde hos Konsumentverket. Tidigare i år öppnade Konsumentverket bland annat ett 50-tal tillsynsärenden mot såväl influencers som företag (läs mer).  

Regeringsuppdraget sätter återigen ljuset på influencer marketing och betonar vikten av att marknaden tar sitt ansvar. Även från vår sida ser vi ett behov av vägledning – i synnerhet när det kommer till frågan om transparens. Regler saknas inte, tvärtom finns i marknadsföringslagen tydliga regler att det ska vara tydligt av reklam att det rör sig om reklam. Däremot ser vi en utmaning när det kommer till efterlevnaden på sociala medier. Här är det möjligt att det beror på att det inte alltid är helt enkelt att veta vad som är en tillräcklig reklammarkering. Det är också därför som vi, tillsammans med IAB Sverige och Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm), tidigare i år lanserade vår gemensamma Branschrekommendation för reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier med syftet att det ska vara lättare att göra rätt (ladda ner rekommendationen här).  

Vi kommer under året att ha ett fortsatt fokus på influencer marketing och kommer att återkomma med ytterligare vägledning som syftar till att göra det enklare för våra medlemmar att göra rätt och därmed agera ansvarsfullt.  

Har ni några frågor är ni även välkomna att kontakta oss.       

Jakob Rönnerbäck, jurist      
[email protected]      
Ulrika Wendt, jurist      
[email protected]   

Relaterade artiklar

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…
Fler artiklar