Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu förbjudit riskerar det att bli kostsamt.  

Läs KO:s pressmeddelande

Kritiken som nu riktas från KO grundar sig framför allt på tillämpningen av den så kallade ”30-dagarsregeln”. Kortfattat tydliggör bestämmelsen att tidigare pris ska anges vid prissänkningar mot konsumenter och att detta tidigare pris ska vara det lägsta pris som produkten har haft under de 30 senaste dagarna innan prissänkningen. Regeln återfinns i 7a § prisinformationslagen

I de tio besluten riktar KO bland annat kritik mot att 

  • angivet tidigare pris inte varit det lägsta priset perioden 30 dagar före prissänkningen (”30-dagarspriset”); 
  • rabattsatser och liknande inte grundat sig på fördelaktigheten i förhållande till 30-dagarspriset; 
  • det nedsatta priset som produkt sålts till har varit högre eller lika högt som 30-dagarspriset.  

Konsumentverket har även tidigare granskat branschen samt tagit fram vägledning för hur marknaden ska tillämpa prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen. För er som ägnar er åt prismarknadsföring till konsumenter kan punkterna nedan ge viss vägledning, som kompletterar punkterna ovan, till vad man enligt Konsumentverket bland annat kan behöva tänka på.   

  • Det tidigare lägsta priset ska anges när marknadsföringen ger konsumenten ett intryck av att priset har sänkts. 
  • 30-dagarspriset ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset med en stil och storlek som är lätt att läsa. 
  • 30-dagarspriset behöver inte betecknas med begreppet ”tidigare lägsta pris” eller liknande, utan ett överkryssat pris svarar upp mot lagens krav, förutsatt att det överkryssade priset överensstämmer med det lägsta priset under föregående 30 dagar.   

Mer vägledning från Konsumentverket finns bland annat att ta del av på deras  webbplats, i myndighetens Ställningstagande angående information om prissänkningar (KOVRS 2023:1), i en rapport från 2024 och en granskning från i början av 2025. Även EU-kommissionen har tagit fram vägledning som finns att ta del av.  

Vi vill även tipsa om den digitala mikrokursen ”Prisinformationslagen” via Campus Marketing Online som ingår för våra medlemmar.   

Slutligen vill vi påminna om att Sveriges Annonsörers jurister erbjuder er medlemmar kostnadsfri juridisk rådgivning inom frågor kopplade till reklam- och marknadsjuridik, däribland prisinformationsfrågor.   

Har ni några frågor är ni även välkomna att kontakta oss.     

Jakob Rönnerbäck, jurist    
[email protected]    

  
Ulrika Wendt, jurist    
[email protected]

Läs mer om vår marknadsjuridiska rådgivning

Våra jurister Ulrika Wendt och Jakob Rönnerbäck finns alltid tillhand för att svara på dina frågor.
Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…
Fler artiklar