Pressmeddelande 15 mars 2023 

Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?

Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB Sverige, SES, Yrgo, All of Us, Sveriges kommunikatörer, Berghs School of Communications ihop och med stöd av Resumé uppmanar branschen att delta i undersökningen som pågår 15 mars – 30 april.

Undersökningen kartlägger bland annat fördelningen av ålder, kön och etnicitet inom branschen, samt hur medarbetare uppfattar mångfald och inkludering på arbetsplatsen. Studien undersöker även huruvida man känner en känsla av tillhörighet och om man anser att det har skett några framsteg inom dessa områden. Syftet är att få ett omfattande och konkret underlag som kan skapa förbättringsåtgärder inom branschen.  

– Vi har höga förväntningar på årets mätning med att få in betydligt fler svar än mätningen 2021, då vi knappt fick 500 svar. I år är vi ännu fler partners och vi siktar på att få in över 2000 svar, vi får då ett fantastiskt underlag för att skapa en mer hållbar bransch, säger Karin Grohman, projektansvarig DEI Sverige, Sveriges Annonsörer. 

Svaren i omgång ett, som genomfördes 2021, visade att en av sju övervägde att lämna branschen på grund av brist på inkludering och mångfald. Branschen behöver fler talanger och hoppas nu gemensamt kunna identifiera problem och agera för att göra marknad- och kommunikationsbranschen bättre för alla. 

– Resultatet av studien kommer att ge oss en angelägen nulägesbild och en viktig grundplatta för att fortsatt diskutera hur vi ska ta oss an de så centrala frågorna som mångfald och inkludering. Att diskussionen utgår ifrån en rättvisande bild av branschen är givetvis avgörande – så, se till att ta tiden att delta i studien, säger Stina Liljekvist, Chef Strategisk Kommunikation & Marknad, Skandia. 

– Hur har vi det egentligen med mångfald och inkludering i den svenska kommunikationsbranschen? Bara den som frågar får svar, och bara den som svarar räknas. Så nu hoppas jag att alla som jobbar med kommunikation svarar på undersökningen. För om vi inte vet hur det står till och upplevs är det svårt att göra branschen bättre. Själv är jag övertygad om att mångfald och inkludering gör oss mer kreativa och innovativa. Därför är undersökningen viktig. Gör din röst hörd genom att svara på den globala undersökningen! Uppmanar Helena Westin, ordförande för Komm, Sveriges Kommunikationsbyråer. 

Mer om studien 

Totalt medverkar 34 länder i undersökningen. Utöver Sverige ingår Argentina, Belgien, Brasilien, Kanada, Filippinerna, Finland, Colombia, Frankrike, Grekland, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, Hong Kong (SAR), Kina, Indien, Irland, Italien, Japan, Malaysia, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Pakistan, Polen, Portugal, Schweiz, Singapore, Slovenien, Sydafrika, Spanien, Turkiet, Tyskland och USA. 

Undersökningen pågår 15 mars – 30 april (obs förlängt svarsdatum). Resultatet kommer att presenteras på Cannes Lions i juni 2023 och bildar underlag för WFA:s och de lokala branschorganisationernas handlingsplaner för mångfald, jämställdhet och inkludering.  Läs mer om studien här.

Delta i undersökningen här

Globalt stöds initiativet av Adweek, Advertising Week, Campaign, Cannes Lions, Effie Worldwide, GWI, Kantar, IAA, Voxcomm och WFA samt stora varumärken och byråer som Bayer, BP, Danone, Diageo, Dentsu, Estee Lauder, Haleon, Havas, KraftHeinz, L’Oréal, McCann, Philips, Reckitt, Sanofi och WPP.  

För ytterligare information, vänligen kontakta: 

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer 
[email protected] 
 
Linda Nilsson, vd Komm 
[email protected] 

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar