I oktober uppdateras Google Ads-policyn för livsmedelsannonsering för produkter med högt fett-, socker- eller saltinnehåll (HFSS).

Den nya policyn gäller för EU och Storbritannien och träder i kraft den sjätte oktober. Annonserna kommer inte visas för användare under 18 år samt icke inloggade användare. Policyn gäller Google Display Network och YouTube.

Företag som vill annonsera HFSS-produkter på YouTube och Google Display behöver skapa ett HFSS-konto. Annonsörer behöver klassificera sina produkter som HFSS eller non-HFSS. HFSS definieras enligt Google Nutrition Criteria, ett regelverk som är något strängare än både EUs regelverk och the American Childres’s Food and Beverage Advertising Initiative.

Läs mer här

Relaterade artiklar

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Fler artiklar