Sverige och datorerna överlever millennieskiftet. Men det som inte överlever är vårt gamla namn. 2005 byter vi från Annonsörföreningen till Sveriges Annonsörer.
I stället för en millenniebugg börjar sociala medier nu sprida sig över världen. 2008 blir Facebook världens största sociala nätverk vilket förändrar spelplanen för digital marknadsföring. Den digitala och globala utvecklingen av annonsmarknaden leder till ett stort ökat antal aktörer och flöde av reklam. Gränserna i den digitala världen testas och allt innehåll som produceras följer inte den svenska reklambranschens etiska regler. Med syftet att stävja diskriminerande och oetisk reklam är vi på Sveriges Annonsörer nu 2009 med och tar beslutet att lansera Reklamombudsmannen (RO). Sveriges första reklamombudsman blir Elisabeth Trotzig och RO tar över de uppgifter som tidigare sköttes av Marknadsetiska rådet och Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam.
Ett resultat av att företagen nu ökar sin digitala reklamnärvaro ordentligt blir att det nu finns för många KPI:er i omlopp. Det råder även obalans i investeringen mellan långvariga och snabba effekter. 2020 startar vi därför Effektinitiativet och 2021 lanseras Effektsystemet. 36 nyckeltal som blir svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa nyttan av sin marknadsföring. För första gången kan nu hela branschen samlas kring gemensamma riktlinjer för vad som definierar marknadsföringseffekt.
Branschen brottas dock med brister i det digitala ekosystemet som gör det svårt för företag att faktiskt få veta vad som händer med deras reklaminvesteringar. Därför lanserar vi på Sveriges Annonsörer nu initiativet ”Cross Media Measurement & Transparens”. Detta för att kunna jämföra medieinvesteringar på rättvisa grunder. Ett av verktygen som tas fram är ”The Advertising Value Chain” som ger en överblick över hela värdekedjan och hjälper marknadsförare att planera, genomföra, jämföra och utvärdera medieköp.
2022 har Sverige tagit sig ur pandemin. Men det råder fortsatt osäkerhet i omvärlden. Förståelse och respekt för vad, och hur, vi kommunicerar blir än viktigare. Våren 2023 är vi därför med och lanserar initiativet CommToAct med syftet att skapa förutsättningar för att, med kommunikationens kraft, bidra till FN:s globala mål och skapa hållbar lönsam tillväxt.
Sveriges Annonsörer är idag ett nätverk med drygt 5 000 marknadsförare representerade i nästan 400 medlemsföretag i 26 olika branscher. Citycon, som jobbar med fastighetsutveckling i stadskärnor, är en av våra senaste medlemmar. Här jobbar Pia Grahn som nordisk kommunikationsdirektör. Hon berättar om beslutet att bli medlem:
”Jag har följt det viktiga arbete som Sveriges Annonsörer gör under lång tid och det vill vi på Citycon vara delaktiga i. Organisationen har en värdefull roll, inte bara för sina medlemmar, utan för marknadsföringens betydelse i näringslivet och samhället i stort”.
Pia Grahn, Citycon
Den 15 november 2024 firar vi 100 år som medlemsorganisation. Och vi behövs mer än någonsin.
Att jobba med marknadsföring och kommunikation har aldrig varit svårare. Eller viktigare. Ökad digitalisering, klimatutmaningar och AI. Vi är mitt i stora skeenden, där vad vi gör och vilka beslut vi fattar kommer vara avgörande för vilken framtid vi får.
När utmaningar kan kännas omöjliga att hantera på egen hand, fortsätter vi finnas där för våra medlemmar och hitta nya vägar framåt, så att vi tillsammans kan skapa marknadsföring som resten av världen ser på med avund.
De kommande hundra åren väntar!