Konsumentverket gick idag ut med ett pressmeddelande om att man under oktober och november genomför en så kallad sweep där flera företags prisinformation kommer att granskas för att se om prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen följs.

Prisnedsättningsregeln introducerades förra året och innebär förenklat att ett företag som säljer en produkt behöver ange produktens lägsta pris under de 30 senaste dagarna i det fall produkten uppges vara prissänkt. Regeln återfinns i 7 a § prisinformationslagen.

Eftersom såväl Black Friday som julen närmar sig är det viktigt att ha koll på vilka regler som gäller. Om ni är osäkra, kan ni som medlemmar i Sveriges Annonsörer alltid kontakta våra jurister för rådgivning kring prisnedsättningsregeln. Vill du lära dig mer om vad du ska tänka på när det gäller prisinformation kan vi tipsa om vår utbildning om marknadsföringsrättens grunder den 24 november och 8 december där vi tar upp detta ämne och mycket mer.

Vägledning från Konsumentverket

Konsumentverket har tagit fram viss vägledning som kan vara till hjälp med att förstå hur man som företag ska tillämpa bestämmelsen. En nyhet från Konsumentverket är ett rättsligt ställningstagande som Konsumentverket publicerade tidigare i oktober. Vi rekommenderar våra medlemmar att ta del av innehållet i ställningstagandet.  

Konsumentverket har tidigare även uppdaterat sin vägledning om prisinformation till att omfatta prisnedsättningsregeln. Denna vägledning uppdateras nu ytterligare en gång med anledning av det nya rättsliga ställningstagandet och vi kommer att återkomma med information om vägledningen när den är på plats.

Ulrika Wendt, jurist
[email protected]
Jakob Rönnerbäck, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar