Konsumentverket gick idag ut med ett pressmeddelande om att man under oktober och november genomför en så kallad sweep där flera företags prisinformation kommer att granskas för att se om prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen följs.

Prisnedsättningsregeln introducerades förra året och innebär förenklat att ett företag som säljer en produkt behöver ange produktens lägsta pris under de 30 senaste dagarna i det fall produkten uppges vara prissänkt. Regeln återfinns i 7 a § prisinformationslagen.

Eftersom såväl Black Friday som julen närmar sig är det viktigt att ha koll på vilka regler som gäller. Om ni är osäkra, kan ni som medlemmar i Sveriges Annonsörer alltid kontakta våra jurister för rådgivning kring prisnedsättningsregeln. Vill du lära dig mer om vad du ska tänka på när det gäller prisinformation kan vi tipsa om vår utbildning om marknadsföringsrättens grunder den 24 november och 8 december där vi tar upp detta ämne och mycket mer.

Vägledning från Konsumentverket

Konsumentverket har tagit fram viss vägledning som kan vara till hjälp med att förstå hur man som företag ska tillämpa bestämmelsen. En nyhet från Konsumentverket är ett rättsligt ställningstagande som Konsumentverket publicerade tidigare i oktober. Vi rekommenderar våra medlemmar att ta del av innehållet i ställningstagandet.  

Konsumentverket har tidigare även uppdaterat sin vägledning om prisinformation till att omfatta prisnedsättningsregeln. Denna vägledning uppdateras nu ytterligare en gång med anledning av det nya rättsliga ställningstagandet och vi kommer att återkomma med information om vägledningen när den är på plats.

Ulrika Wendt, jurist
[email protected]
Jakob Rönnerbäck, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar