När Black Friday nu börjar närma sig är det viktigt att ha koll på att era priskampanjer följer reglerna, däribland reglerna i marknadsföringslagen och i prisinformationslagen.

2022 kom ytterligare nya regler för prisnedsättningar i prisinformationslagen (B2C) som kortfattat innebär att det tidigare priset ska anges vid prissänkningar och att detta tidigare pris ska vara det lägsta pris som produkten haft under de 30 dagar som föregått prissänkningen. Konsumentverket har riktat kritik mot hur marknaden tagit sig an den nya prisnedsättningsregeln. Läs mer om detta om och några tips på hur man ska ta till sig den nya regeln.

Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar