När Black Friday nu börjar närma sig är det viktigt att ha koll på att era priskampanjer följer reglerna, däribland reglerna i marknadsföringslagen och i prisinformationslagen.

2022 kom ytterligare nya regler för prisnedsättningar i prisinformationslagen (B2C) som kortfattat innebär att det tidigare priset ska anges vid prissänkningar och att detta tidigare pris ska vara det lägsta pris som produkten haft under de 30 dagar som föregått prissänkningen. Konsumentverket har riktat kritik mot hur marknaden tagit sig an den nya prisnedsättningsregeln. Läs mer om detta om och några tips på hur man ska ta till sig den nya regeln.

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar