Vi söker:

Medlemsansvarig till Sveriges Annonsörer


Sveriges Annonsörer företräder Sveriges marknadsförares gemensamma intressen. Vi värnar om ansvarsfull marknadsföring och att företag och verksamheter ska få bästa möjliga effekt av sina marknadsinvesteringar. Vi visar vägen i en alltmer snabbföränderlig och komplex omvärld och vi behövs – nu mer än någonsin. Digitalisering, globalisering och grön omställning påverkar marknadsföringslandskapet i grunden. Sjunkande effekter av marknadsinvesteringar är ett hot mot konkurrenskraft och tillväxt. Utmaningarna är omöjliga att hantera på egen hand och kräver därför samverkan och branschgemensamma lösningar.

”Att jobba på Sveriges Annonsörer innebär ett konstant lärande och utveckling. Eftersom vi fungerar som ett kunskapsnav för våra medlemmar har vi via egna och externa experter, branschkollegor och såklart våra medlemmar ett unikt nätverk som är väldigt stimulerande. Vi driver också våra medlemmars viktigaste frågor vilket gör att vi inom teamet bygger en djup förståelse vad som både är möjligheter men också utmaningar med marknadsföringen idag. Att kunna göra en bestående skillnad genom att vägleda medlemmar och branschen känns både viktigt och spännande” säger Hanna Riberdahl, VD

Sveriges Annonsörer har idag nästan 400 medlemsföretag, varje år erbjuder vi i medlemskapet olika seminarier, certifieringar, nätverksträffar och utbildningar. Som medlem får du dessutom verktyg, mallar och guider som hjälper dig i ditt dagliga arbete. Medlemskapet innebär också att din organisation får tillgång till våra skickliga jurister inom marknadsjuridik.

Nu söker vi en medlemsansvarig som ska bidra till att utveckla medlemsaffären genom att skapa och utveckla relationer med potentiella och befintliga medlemmar på Sveriges marknadsavdelningar.

Arbetsuppgifter
Som medlemsansvarig kommer ditt största fokus vara att rekrytera nya medlemmar, aktivera och engagera befintliga medlemmar. I rollen ansvar du för att utveckla deras medlemsresor, effektivisering och automatisera av bearbetning av medlemmar. Du har även budgetansvar för medlemsintäkter.

I rollen ingår ansvar som:

  • Bearbetning av potentiella medlemmar enligt ABM-strategi
  • Aktivering av befintliga medlemmar
  • Ansvarig för Sveriges Annonsörers nätverk – planera och säkerställa genomförande
  • Utveckling av våra medlemsresor- och erbjudande
  • Implementering av nytt CRM/CDP system samt utveckling av användandet av det nya systemet
  • Utveckla vår medlemsaffär- och modell
  • Budget för medlemsintäkter
  • Genomföra och följa upp NPS undersökningar men även rapportera och följa statistik över hur medlemskapet nyttjas.
  • Administration i flertalet system
  • Onboarding av nya medlemmar (internt som externt)


Med din erfarenhet och ditt engagemang kommer du vara en av våra viktigaste lagspelare. Du är högst delaktig i vår framtida utveckling och en frontfigur mot det viktigaste vi har – Våra medlemmar.

Du rapporterar till marknadschef och arbetar i tät samverkan med marknadsteamet men även med hela teamet på Sveriges Annonsörer.

Din profil
Du brinner för kundkontakten, gillar att lyfta luren för att stämma av läget med befintliga medlemmar. Du vet hur du ska lägga upp arbetet men är lyhörd för medlemmen. När det kommer till bearbetning av nya medlemmar är du målmedveten. Du är van att arbeta strategiskt med att t ex utveckla processer, medlemsresor samt implementera nya system. Extra plus om du har tidigare erfarenhet av säljarbete, Customer Experience och gärna även kunskap inom CRM/CDP-system.

Du är genuint intresserad av människor och vi ser det som en självklarhet att du har erfarenhet både av administration, marknadsföring och B2B försäljning. Du sätter dig snabbt in i nya arbetssituationer, är strukturerad och noggrann. Du är lösningsorienterad som lätt kan identifiera och hitta lösningar.

För oss är det en självklarhet att du är en relationsbyggare, serviceinriktad och alltid sätter medlemmen i fokus. Du är bra på att kommunicera och samarbeta med andra, både på svenska och engelska, i tal och skrift. Samt att du har ett affärssinne och ett starkt driv av att arbeta mot uppsatta mål.

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som har funnits sedan 1924. Vi arbetar för att tillsammans med våra medlemmar skapa ansvarsfull marknadsföring som skapar framgångsrika företag​ och verksamheter.

Vi fungerar som marknadsavdelningens förlängda arm. Vi erbjuder kunskap, nätverk och rådgivning. Sveriges Annonsörer är idag ett nätverk med drygt 5 000 marknadsförare representerade i nästan 400 medlemsföretag i 26 olika branscher. Sveriges Annonsörer har idag 10 anställda. Här är det högt i tak med nära till skratt varje dag. Hos oss får du bra och flexibla arbetstider och attraktiva förmåner såsom sjukvårdsförsäkring, utökade semesterdagar och rikskort. Vi värdesätter balans mellan arbete och fritid och fokuserar på välmående, bla genom gemensam träning på kontoret och friskvårdsbidrag. Vi jobbar nu utifrån en hybridlösning mellan hemmakontor och vårt centralt belägna kontor på Klara Östra Kyrkogata 2b.

Övrigt
Tjänsten är på heltid och utgår från Sveriges Annonsörers kontor på Klara Östra Kyrkogata 2b med en kombination av kontor och arbeta hemifrån.
Vi tar inte emot några ansökningar via mail, utan du söker enkelt med ditt CV här via vår hemsida, inhouse.se.
Du behöver inte skicka med något personligt brev, vi vet att ditt CV räcker gott och väl.
Om du går vidare i processen kommer du som ett första steg få svara på ett antal urvalsfrågor. Processen innehåller även arbetspsykologiska tester innan vi går vidare till intervju.
För mer information eller frågor, kontakta: Sandra Pettersson.

Relaterade artiklar

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…

Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans…

Digital Markets Act – Nyheter för marknadsförare 

Den 6 mars i år börjar Digital Markets Act (DMA) att gälla skarpt för de aktörer som beskrivs som grindvakter i regelverket och som EU-kommissionen utsåg under 2023. Reglerna träffar de största digitala…
Fler artiklar