Den 9 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Jakob Rönnerbäck. Jakob kommer senast från Stiftelsen Reklamombudsmannen där han arbetat som jurist. Jakob kommer att bidra med stor kunskap om marknadsföringsjuridik och bli ett härligt tillskott till vårt fantastiska team på Sveriges Annonsörer.

Vi ställde 5 frågor till Jakob för att lära känna honom lite bättre:


Varför ville du börja jobba hos Sveriges Annonsörer?
Reklam är en viktig kraft för företag som vill nå genom bruset och nå såväl nya som tidigare kunder. Ibland möts dock annonsörer av en djungel av olika juridiska frågor, det kan exempelvis röra regler för miljöpåståenden eller för prisangivelser. Att få möjlighet att direkt hjälpa marknadsförare att hitta juridiska lösningar har lockat mig. Utöver den juridiska rådgivningen gör Sveriges Annonsörer mycket annat spännande och det inom ett stort antal viktiga områden för branschen, inte minst initiativen om dataetik och hållbarhet.

Vad gör du när du inte jobbar?
Utöver att umgås med vänner och familj så gillar jag att spela badminton, gå på konserter och att strosa runt på stadens museum. Ni kan även hitta mig på läktaren när Hammarby spelar fotboll.

Var bor du?
Jag bor i en lägenhet på Södermalm sedan några år tillbaka efter att ha bott i Uppsala under studietiden.

Vart går din drömresa?
Just nu skulle jag gärna resa till Neapel, en stad med rik historia och ett häftigt fotbollslag.

Berätta något om dig som inte så många vet.
Jag saknar än så länge körkort, men jobbar på det! Förhoppningsvis blir det en road trip genom Sverige i sommar – med mig bakom ratten.

Vill du komma i kontakt med Jakob:

[email protected]
0761-39 32 80

Ta hjälp av våra jurister

Kontakta våra jurister när du vill undvika obehagliga juridiska överraskningar i ditt arbete med marknadskommunikation. Den marknadsjuridiska rådgivningstjänsten är exklusiv och ingår i ert medlemskap.
Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar