Den 9 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Jakob Rönnerbäck. Jakob kommer senast från Stiftelsen Reklamombudsmannen där han arbetat som jurist. Jakob kommer att bidra med stor kunskap om marknadsföringsjuridik och bli ett härligt tillskott till vårt fantastiska team på Sveriges Annonsörer.

Vi ställde 5 frågor till Jakob för att lära känna honom lite bättre:


Varför ville du börja jobba hos Sveriges Annonsörer?
Reklam är en viktig kraft för företag som vill nå genom bruset och nå såväl nya som tidigare kunder. Ibland möts dock annonsörer av en djungel av olika juridiska frågor, det kan exempelvis röra regler för miljöpåståenden eller för prisangivelser. Att få möjlighet att direkt hjälpa marknadsförare att hitta juridiska lösningar har lockat mig. Utöver den juridiska rådgivningen gör Sveriges Annonsörer mycket annat spännande och det inom ett stort antal viktiga områden för branschen, inte minst initiativen om dataetik och hållbarhet.

Vad gör du när du inte jobbar?
Utöver att umgås med vänner och familj så gillar jag att spela badminton, gå på konserter och att strosa runt på stadens museum. Ni kan även hitta mig på läktaren när Hammarby spelar fotboll.

Var bor du?
Jag bor i en lägenhet på Södermalm sedan några år tillbaka efter att ha bott i Uppsala under studietiden.

Vart går din drömresa?
Just nu skulle jag gärna resa till Neapel, en stad med rik historia och ett häftigt fotbollslag.

Berätta något om dig som inte så många vet.
Jag saknar än så länge körkort, men jobbar på det! Förhoppningsvis blir det en road trip genom Sverige i sommar – med mig bakom ratten.

Vill du komma i kontakt med Jakob:

[email protected]
0761-39 32 80

Ta hjälp av våra jurister

Kontakta våra jurister när du vill undvika obehagliga juridiska överraskningar i ditt arbete med marknadskommunikation. Den marknadsjuridiska rådgivningstjänsten är exklusiv och ingår i ert medlemskap.
Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar