Idag lanserar Cross Media Measurement-initiativet en svensk branschstandard som gör det lättare att jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden, ”The Advertising Value Chain”, ger total överblick över var, när och hur annonser levereras. Det gör det dessutom möjligt att jämföra medieinvesteringar mellan olika medieslag.

Syftet med Cross Media Measurement-iniatitivet, som omfattar annonsköpare, mediehus, byråer och plattformar, däribland Telia, ICA, Synsam, Google, JCDecaux och TV4, har varit att komma till rätta med en av annonsmarknadens största utmaningar – bristen på gemensamma standarder och definitioner för medieköp tvärs över olika mediekanaler.

– I takt med att vi har fått fler mediekanaler har vi fått lika många metoder för mätning och rapportering. Det har lett till en begreppsförvirring, där definitioner och måttenheter i olika kanaler betyder olika saker för olika personer. Därför har det varit otroligt viktigt att få till en samsyn och gemensamma riktlinjer, säger Peter Mackhé, ansvarig för Cross Media Measurement hos Sveriges Annonsörer, som driver initiativet i Sverige.

Hur förändrar standarden marknadsavdelningens arbete?
– Standarden och framför allt värdekedjan som vi har utvecklat, ”The Advertising Value Chain”, kommer att ge marknadsavdelningen bättre kontroll över annonsvisningarna. Det blir lättare att förstå hur många personer man har nått eller om annonsen bara har levererats till en enhet. Standarden kommer också att underlätta dialogen med mediebyråer och medier så att man kan få en samsyn kring vilken typ av leverans man har fått för sina annonsinvesteringar.

Hur ska den användas i praktiken?
– Den ska fungera som en ”karta och kompass” när man planerar sina medieköp. I och med att man ser tydligt var respektive kanal befinner sig i värdekedjan och var annonserna levereras blir det lättare att jämföra och kombinera olika medier. Tidigare har man fått förlita sig helt och hållet på mediernas rapportering, men nu får annonsörer bättre kontroll över sina medieinvesteringar och kan optimera mediemixen på ett bättre sätt.

Hur hjälper ni medlemmar att komma igång och börja använda standarden?
– Vi kommer att lansera en utbildning där vi ger medlemmar möjlighet att bli certifierad medieköpare enligt den nya branschstandarden. Och det är något som vi även kommer att erbjuda mediebyråer och medieföretag. Ett annat tips för den som vill veta mer är att anmäla sig till vårt öppna webinar den 12 januari då vi berättar mer om Cross Media Measurement-initiativet och vad den nya standarden innebär i praktiken.

Läs mer om Cross Media Measurement och den nya standarden

Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar