Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter
3 juli 2025Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.
Råden syftar till att förenkla tolkningen och främja en enhetlig tillämpning över framförallt reglerna i 15:e kapitlet i spellagen (2018:1138) som handlar om marknadsföring av spel. Tanken är att de aktörer som tillhandahåller och erbjuder spel till den svenska marknaden ska kunna ha nytta av råden och få en större förståelse för hur reglerna ska tolkas.
Till de allmänna råden följer även dokumentet ”Kommentarer till Konsumentverkets allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter (KOVFS 2025:2)”. Här ger Konsumentverket en mer utförlig vägledning och beskrivning av de allmänna råden och här finns även hänvisningar till relevant domstolspraxis.
Konsumentverket och Spelinspektionen har ett delat tillsynsansvar över bestämmelserna i spellagen men det är Konsumentverket som primärt ansvarar för de bestämmelser som rör marknadsföring.
För dig som är nyfiken på vad som gäller finns råden samt kommentarerna redan nu att läsa här (välj dokument i rullistan):
Mallar, avtal & rekommendationer