Hur man upphandlar en mediebyrå

Att upphandla en Mediebyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Annonsörer, Sveriges mediebyråer och CommToAct tagit fram en speciell standard för er som är uppdragsgivare och ska ut i en upphandling.

Syftet är att maximera chanserna för att skapa långsiktiga samarbeten som leder till kommunikation som är effektiv och som skapar effekt genom att påverka attityder, förändra beteenden och därmed skapa lönsam tillväxt för företagen som kommunicerar.

Denna pitchstandard ger er tydliga riktlinjer och mallar som bygger på lång och bred erfarenhet av vad man behöver veta för att ta ett väl underbyggt beslut. Samt vilka kriterier som i slutänden är de viktigaste för ett värdeskapande samarbete.

När ni följer upplägget kommer ni dessutom spara både tid och energi. Både för er och för de som är med i upphandlingen.

Lycka till!

Undvik fallgropar – använd våra mallar, avtal & rekommendationer

Underlätta ditt arbete genom att använda vårt material vid pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal.
Relaterade artiklar

Checklista för köp av annonsering via influencer

Sveriges Annonsörers checklista för köpare av influencer marketing syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och efter samarbeten med influencers. 

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter Reklam som berör, design som står ut – hur skapar man effekt för varumärket?

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta marknadsinsikter som publiceras en gång per kvartal. I detta avsnitt möter vi Ulf Berlin på Ateljé Bly.

Kommunicera rätt hållbarhetsmål!

Företagen kan göra mycket för att bidra till FN:s hållbarhetsmål. Men de måste veta vilka mål som lämpar sig bäst för dem att kommunicera och på vilket sätt. Liksom om de bör kommunicera…

Glöm tratten – det räcker med två pusselbitar

Vi har länge trott på marknadsföringstrattens många steg, men sanningen är enklare: det finns bara två sorters kunder – de som ska köpa nu och de som kanske ska köpa sen.
Fler artiklar