Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett tydligt sätt visa vad som är reklam.

För att stötta marknadens aktörer lanserar nu Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) och IAB Sverige en gemensam branschrekommendation för reklammarkering vid influencer marketing i sociala medier.

Rekommendationen utgår från gällande regler i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) marknadsföringskod samt praxis från både domstol och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). Den innehåller konkreta råd om när och hur reklam ska märkas ut, vilka formuleringar som är lämpliga, och hur placering och tydlighet påverkar mottagaren.

Syftet är att göra det enklare för varumärken, byråer och influencers att säkerställa att de följer gällande regler – samtidigt som det bidrar till en sundare och mer förtroendeingivande marknad.

Undvik fallgropar – använd våra mallar, avtal & rekommendationer

Underlätta ditt arbete genom att använda vårt material vid pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal.
Relaterade artiklar

Checklista för köp av annonsering via influencer

Sveriges Annonsörers checklista för köpare av influencer marketing syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och efter samarbeten med influencers. 

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter Reklam som berör, design som står ut – hur skapar man effekt för varumärket?

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta marknadsinsikter som publiceras en gång per kvartal. I detta avsnitt möter vi Ulf Berlin på Ateljé Bly.

Kommunicera rätt hållbarhetsmål!

Företagen kan göra mycket för att bidra till FN:s hållbarhetsmål. Men de måste veta vilka mål som lämpar sig bäst för dem att kommunicera och på vilket sätt. Liksom om de bör kommunicera…

Glöm tratten – det räcker med två pusselbitar

Vi har länge trott på marknadsföringstrattens många steg, men sanningen är enklare: det finns bara två sorters kunder – de som ska köpa nu och de som kanske ska köpa sen.
Fler artiklar