Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.

Media Forum & Policy Forum


Veckan inleddes med fördjupade diskussioner inom Media Forum, där tre huvudfrågor stod i fokus:

  • Cross media measurement – WFAs initiativ Halo börjar nu bli verklighet genom arbetet i USA och UK.
  • Framtidens samarbete mellan kunder och mediebyråer – för bättre transparens och trygghet.
  • AI i medielandskapet – hur AI kan revolutionera strategi, planering och köp.

Policy Forum diskuterades hur lagstiftning påverkar marknadsförare och den växande utmaningen med minskat förtroende för politiken och demokratins utveckling.

Höjdpunkter från konferensen


Torsdagen bjöd på en imponerande lineup av talare och insikter:
🎤 Peter Hinssen – AI-trender och vikten av att balansera ”data science” med ”content science”.
🎤 Livia Fioretti – Konsumentbeteendetrender kring upplevelser, värdeskapande och mänskliga behov.
🎤 Stephan Loerke (VD, WFA) – Framtidens marknadsförare: stabila fundament, affärsfokus och teknisk förståelse.
🎤 Seth Godin – Bra marknadsföring bygger på relation, förtroende och att vinna konsumentens ”tillstånd” att lyssna.
🎤 Case från L’Oréal, KraftHeinz och Mastercard – Hur starka varumärken skapar långsiktig effekt.

Sveriges Annonsörer prisade med WFA President Award!


Vi är otroligt stolta över att ha mottagit WFA President Award för vårt arbete med Effektdatabasen och forskningen baserad på 100-wattaren! Ett viktigt erkännande för vårt arbete med att skapa kunskap och stärka marknadsföringens affärsvärde.

Vad tar vi med oss?

  • Back to basics – starka varumärken och strategier bygger långsiktigt värde.
  • Cross media measurement blir allt viktigare för effektmätning.
  • Hållbarhet & inkludering driver både affär och samhällsansvar.
  • AI möjliggör transformation men kräver tid och genomtänkt implementering.
  • Helheten är starkare än delarna – samarbete och erfarenhetsutbyte är nyckeln.

Veckans bästa citat: “People will forget what you said. People will forget what you did. But people will never forget how you made them feel”. Maya Angelou

Nu reser vi hem till Stockholm, fyllda med insikter, inspiration och nya idéer för att fortsätta stärka och utveckla svensk marknadsföring!

Vill du ta del av rapporten ”Marketer of the Future”? Ladda ner den här:

Bilder från veckan:

Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar