För att göra det lättare i avtalssituationen mellan annonsör och kommunikationsbyrå respektive annonsör och film- och tv-producent finns på båda håll rekommendationer för samarbete mellan parterna. De båda rekommendationerna är framtagna av Sveriges Annonsörer i samarbete med Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) respektive Film- och Tv-producenterna.

De bägge rekommendationerna utgör alltså ett slags samsynsdokument eftersom de har varit föremål för förhandlingar mellan parterna och till slut fått en utformning som bägge organisationer ställer sig bakom. Rekommendationerna har visat sig värdefulla för respektive medlemmar. De uttrycker en branschkutym.

Ibland ändras rekommendationerna t.ex. genom att parterna gör ändringarna tillsammans så att de ska passa en specifik avtalssituation. Men ibland ändras avtalsrekommendationerna ensidigt från någondera sidan. Även om avtalsfrihet råder, dvs. parterna är fria att avtala hur man vill måste man komma ihåg att om avtalet ändras så utgör det inte den gemensamma rekommendation som organisationerna har kommit överens om. Den som utför ändringar i avtalet måste med andra ord vara transparent med detta och inte göra gällande att avtalet utgör den av organisationerna gemensamma rekommendationen. Detta riskerar annars att skapa en falsk trygghet. Denna tydlighet och transparens gäller ju för samtliga parter i de gemensamma rekommendationerna dvs. produktionsbolag, kommunikationsbyråer och annonsörer.

Alla medlemmar i Sveriges Annonsörer har alltid möjlighet att kolla av produktionsavtal med oss. Utnyttja gärna den möjligheten!

Det förekommer även att de gemensamma rekommendationerna förses med bilagor av olika slag. Även här kan detta ske gemensamt av båda parter, vilket är lika vanligt som naturligt eftersom rekommendationerna inte reglerar den fullständiga överenskommelsen. Men ensidiga bilagor förekommer också. Under den rådande pandemin har förekommit bilagor där beställaren/annonsören står hela den ekonomiska risken om produktionen/tjänsten ställs in eller skjuts upp av skäl som är covid-relaterade. Några av er medlemmar har reagerat på detta och ställt frågan till oss om detta är rimligt. I de covid-bilagor vi har sett står annonsören hela risken för inställd eller uppskjuten produktion oavsett vilken skuld ett produktionsbolag eller kommunikationsbyrå har till det inträffade. När det gäller covid är det tveksamt om man kan säga att detta ligger helt utanför parternas kontroll när vi har levt i pandemin i ett drygt år och lärt oss hantera riskerna någorlunda. Nej, enligt vår uppfattning är det inte skäligt att annonsören under alla omständigheter ska ta den risken.

Denna typ av bilagor och liknande bör granskas noggrant. Återigen, utnyttja er möjlighet som medlemmar och låt oss kika på era avtal.

Niklas Briselius & Tobias Eltell
jurister, Sveriges Annonsörer

[email protected]
[email protected]

Läs mer om vår marknadsjuridiska rådgivning 
Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar