Den 1 mars 2025 träder ändringar i Konsumentkreditlagen i kraft som medför en utökad informationsplikt vid marknadsföring av kreditavtal. Konsumentverket har nu beslutat om nya föreskrifter som tydliggör hur reglerna ska åtföljas.  

Genom ett tillägg i konsumentkreditlagen 2018 infördes ett särskilt upplysningskrav vid marknadsföring av högkostnadskrediter. Från och med den 1 mars 2025 utvidgas detta upplysningskrav, med några mindre justeringar, till att omfatta marknadsföring av kreditavtal generellt. Det vill säga även andra krediter än högkostnadskrediter. Regeln återfinns i 7 b § konsumentkreditlagen.  

Konsumentverket har nu tagit fram föreskrifter om vad upplysningen ska innehålla och om hur den ska lämnas. Konsumentverkets förtydligande föreskrifter finns att ta del av på Konsumentverkets webbplats.  

Vissa former av räntefria, kortfristiga krediter kan likt tidigare i vissa fall undantas från informationskraven vid marknadsföring, se 4 §. 

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.       
 

Ulrika Wendt, jurist      
[email protected]        

Jakob Rönnerbäck, jurist      
[email protected]      

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar