Pressmeddelande 10 februari 2020

Under onsdagen den 10 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2020 när galan för första gången livestreamades. Mest prisade annonsör blev Apotek Hjärtat medan Åkestam Holst NoA blev byrån som kammade hem flest watt. 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt. Totalt delades 25 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt.

Byråer med flest watt:

Åkestam Holst NoA 600W
NORD DDB Stockholm 425W
Garbergs 350W
Brand Union Stockholm 100W

Annonsörer med flest watt:

Apotek Hjärtat 325W
Ramboll 250W
McDonald’s Sverige 175W
AFRY, Barncancerfonden, Bregott, Pressbyrån, Vattenfall 100W

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2020:

Företag
100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs

Strategisk Design
100-watt, Sammanslagningen av ÅF och Pöyry, AFRY, Brand Union Stockholm
75-watt, Mentimeter – Visuell identitet, Mentimeter, Bold NoA
50-watt, Froosh – It’s Just Fruit, Froosh, Super Tuesday

100-fattaren
100-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
75-watt, Kommunikationskonceptet: Dear Condom, RFSU AB, Radon Creative

Konsument Singel
100-watt, Lussedräkten, Pressbyrån, Åkestam Holst NoA
75-watt, För Erica, McDonald’s Sverige, NORD DDB Stockholm
50-watt, Defy Damage Experiment, Joico, Yo Adrian

Employer Branding
100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs

Samhällsansvar & Ideellt
100-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs
75-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA
50-watt, A Hard Pill To Swallow, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst

Konsument Multi
100-watt, Stora nog att göra skillnad 2019/2020, McDonald’s Sverige, NORD DDB Stockholm
75-watt, The No Show Room, Volkswagen, NORD DDB Stockholm
50-watt, Djuränklingar, Fonus, New Normal

Långsiktigt
100-watt, Bregottfabriken, Bregott, Åkestam Holst
75-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
50-watt, Tack för att ni tar hand om oss, KPA Pension, Bloomy Ideas

___________________________________________________________________________

När svenska folket tycker till och tycker om reklam, i samarbete med Kantar Sifo:

100-tyckaren
Vinnare 100-tyckaren spontan 2020, ICA
Vinnare 100-tyckaren hjälpt 2020, Systembolaget

___________________________________________________________________________

För mer information:

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
08-545 252 30
[email protected]

Om 100-wattaren:

100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommmunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Läs gärna mer på 100wattaren.se.

Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar