Anna Sandberg

Deadline för tävlingsbidragen till 100-wattaren 2020 kryper allt närmare och våra jurymedlemmar gör sig redo för det viktiga bedömningsarbetet. Anna Sandberg, Corporate Communication Manager på UNICEF, är juryordförande i kategorin ”Samhällsansvar och ideellt”.

Hur känner du inför juryuppdraget?

”Det känns jättekul och hedersamt att få förtroendet! Jag ser fram emot att få ta del av alla bidrag och även att få lära känna alla kollegor i jurygruppen.”

Utifrån din bakgrund och erfarenhet, vad ser du som ditt främsta bidrag i juryarbetet?

”Att jag har lång erfarenhet av att jobba med kommunikation som motor för att uppnå meningsfull förändring, driva hållbarhet, påverka normer tar jag naturligtvis med mig. Min bredd, att jag har varit både på byrå- och kundsidan, kan också vara till nytta. Samtidigt tycker jag att kraften i en jury är just gruppen. Jag ser fram emot att få diskutera och analysera bidragen med de andra jurymedlemmarna.”

Hur ser du på det nya tävlingsupplägget, med ett nytt och mer standardiserat tävlingsformulär?

”Min förhoppning är att det ska underlätta juryarbetet och leda till rättvisare bedömningar. Det känns tryggt att forskare och experter har varit med och tagit fram det nya formuläret. Att vi får in mer insikter till forskningen är fantastiskt bra, det kan hjälpa oss alla att göra bättre kommunikation.”

Du har själv tävlat och vunnit pris i 100-wattaren. Vad är ditt bästa minne?

”Kanske den positiva känsla som uppstår varje gång man går förbi det där diplomet eller statyetten på kontoret. En del menar att man inte ska haka upp sig på priser, men det är ju trots allt ett fint bevis för att vi har gjort någonting bra och uppnått effekt. Därför anser jag att just 100-wattaren är branschens mest betydelsefulla pris.”

Till sist, vad är ditt bästa tips till den som tävlar i 100-wattaren?

”Eftersom det är första gången jag sitter i den här juryn blir det svårt att ge specifika tips. Men att alltid vara noga med definitionen av målet och att vara klar över hur du ska mäta effekten. Ett annat budskap jag gärna skickar med här, oavsett om man tävlar eller inte, är att vi som marknadsförare alltid ska sträva efter att se våra kommunikationsinsatser som ett bidrag till ett bättre samhällsklimat. Att våga ta ställning är ett vinnande koncept. Samtidigt måste vi försäkra oss om att kommunikationen är väl förankrad i de värderingar organisationen står för, och förstå att det behövs insatser både på kort och lång sikt för att nå de större målen.”

Om kategorin: Samhällsansvar och ideellt:
Här tävlar kommunikation för opinionsbildning, skolor/universitet, samhällsinformation, insamlingar eller ideella organisationer.

Läs mer och tävla i 100-wattaren 2020 senast 21 oktober här

Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar