Del 5: Lena Rodin, Löfbergs

Hallå där, Lena Rodin, hur är läget i din marknadsorganisation just nu?

”Vi har verkligen fått ställa om. Svenska folket dricker lika mycket kaffe som innan Corona, men konsumtionen har flyttat från kaféer och restauranger till hemmen. Det har självklart påverkat oss. För att möta detta har vi gjort stora förändringar i vår marknadsföring. Normalt sett jobbar vi med stora aktiveringar, som event, festivaler och annan upplevelsekommunikation där vi möter slutkonsumenten. Vi fick lägga om våra planer, både kortsiktigt och långsiktigt och frågade oss: nu när det inte blir några festivaler – vad gör vi då? Vi har tänkt om och tänkt nytt baserat på var vi tror att människor befinner sig, både fysiskt och mentalt.”

Vad har varit den största utmaningen för er under coronakrisen?

”Att vara tillräckligt snabb, få upp kreativiteten och jobba tillsammans, både internt och externt nu när alla jobbar hemma har varit utmanande. Det tog ett tag innan vi hittade formen. Men samtidigt har vi upplevt mycket positivt i det här. Vi är ju ett familjeföretag med stor entreprenörsanda och mina kollegor har engagerat sig på ett fantastiskt sätt. Vi har en stor gemensam utmaning eftersom kaféer och restauranger är en viktig del för oss, och den affären halverades över en natt. Men jag är övertygad om att vi kommer att lösa det på ett bra sätt tillsammans.”

Vilka förändringar ser ni i kundernas beteende?

”Kaffekonsumtionen har flyttat från kaféer och restauranger till dagligvaruhandeln och hemmen. Men vi konsumerar lika mycket kaffe som förut. Svensken dricker i genomsnitt tre och en halv koppar kaffe om dagen. Den nivån ligger kvar, kanske är den rent av något högre. Jag kan tänka mig att vi kommer att se i kommande undersökningar att många dricker mer kaffe när de jobbar hemma. Jag vet att jag gör det.”

Har ni fått några insikter eller lärdomar under den här perioden som ni tar med er framöver?

”Vi gillar att utvecklas tillsammans med andra, så det kommer vi att satsa mer på. Det gör oss mer kreativa och lösningsorienterade, och så är det mycket roligare att jobba så. Här drar vi bland annat nytta av de nya nätverk och kontakter som vi har skapat de senaste månaderna. Ett exempel på en lyckad insats under den här perioden var när vi ordnade hemleverans av fika till människor som satt isolerade och inte hade möjlighet att gå ut. Här tog vi hjälp av Färjestad och andra partners, och det var väldigt uppskattat. Det är en form av affärsutveckling som vi drar lärdom av och tar med oss framåt, även om vi kanske utvecklar formatet.”

Till sist, hur resonerar ni framåt kring er marknadsföring och marknadsinvesteringar?

”Vi såg tidigt att vi skulle påverkas, då drog vi i handbromsen. Det var vi tvungna att göra. Samtidigt vet vi att människor vill ta del av varumärken och reklam även i dessa tider. Så vi satsar framåt, framför allt digitalt och socialt. Men vi kommer även att jobba med upplevelsekommunikation. Just nu förbereder vi marknadsföringen av våra Ready to drink-produkter, till exempel iskaffe, funktions- och koffeinvatten som man konsumerar i farten. De kommer vi att marknadsföra och sampla bland människor – utan att skapa folksamlingar förstås.”

Snabbfakta Löfbergs:
Kafferosteriet Löfbergs, grundat 1906, är ett familjeföretag med 350 medarbetare som är verksamma i norra Europa. Företaget omsätter 1,9 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade märkt kaffe. Löfbergs är en del av Löfbergs group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo.
Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar