Sveriges Annonsörer är remissinstans för betänkandet som den s.k. AV-utredningen nyligen lämnade över till Kulturdepartementet (En moderniserad radio- och tv-lag- genomförande av ändringar i AV-direktivet SOU 2019:39). Utredningens uppdrag har varit att föreslå de ändringar i svensk lag och övriga åtgärder som behövs för att genomföra det s.k. AV-direktivet (direktivet om audiovisuella medietjänster).

Utredningen föreslår bl.a. att radio- och tv-lagen utvidgas för att omfatta videodelningsplattformar. I utredningen betonas bl.a. vikten av att upprätthålla skydd för barn mot skadligt innehåll och att grundläggande reklamregler efterlevs. Utredningen innehåller en rad förslag och överväganden. Remissvaren ska vara Kulturdepartementet tillhanda 22 november och en proposition planeras till våren 2020 då direktivet ska vara genomfört senast hösten 2020. Sveriges Annonsörer håller för närvarande på att gå igenom utredningens förslag och analysera de förslag som kan komma att beröra våra medlemmar.

Läs mer här https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2018/06/dir.-201855/

Se mer av Sveriges Annonsörers remissarbete här.

Av Niklas Briselius, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar