Den 6 november lanserades den svenska översättningen av den nya utgåvan av Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler). 

Ta del av de uppdaterade reglerna på ICC Sveriges webbplats.  

ICC:s regler gavs för första gången ut 1937 och har därefter löpande utvecklats och förbättrats. Idag är reglerna internationellt erkända och tillämpas antingen i sin helhet eller ligger till grund för nationell reglering i fler än 90 länder. I Sverige prövar Reklamombudsmannen reklam med utgångspunkt i den svenska översättningen av regelverket och reglerna har även kommit att påverka utgången i domstolsprövningar av marknadsföring.   

Reglerna kommer att börja tillämpas av Reklamombudsmannen vid årsskiftet. Det innebär att anmälningar som kommer in till Reklamombudsmannen från och med den 1 januari 2025 kommer att hanteras utifrån det nya regelverket.  

Läs ICC Sveriges pressmeddelande om lanseringen av den svenska översättningen

Se videon What does the ICC Advertising and Marketing Communications Code stand for: 

Nyheter 

Revideringen är omfattande och innefattar en rad olika tillägg och ändringar. En av dessa nyheter rör influencer marketing (inklusive affiliatemarknadsföring). Reglerna innehåller nu en tydlig definition av vad influencers är, tydlighet om när visst innehåll är att se som influencer marketing och än tydligare regler rörande kravet på reklamidentifiering.  

En annan stor nyhet i det reviderade regelverket är att reglerna för marknadsföring till barn och ungdomar har utvecklats och nu återfinns i ett nytt, eget kapitel. Barn och ungdomar är extra skyddsvärda och i den nya upplagan betonas detta ytterligare.  

En annan nyhet är att koden numera uttryckligen berör AI. Det tydliggörs bland annat att kodens regler gäller för marknadsföring som består av AI-genererat material.  

Därutöver innefattar nyheterna även marknadsföring med miljöpåståenden. De befintliga reglerna har exempelvis anpassats till de riktlinjer på området som ICC tagit fram sedan den tidigare uppdateringen av ICC:s regler, ICC:s riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat.  

För mer om nyheterna i regelverket och för nedladdningsbara versioner på bland annat Engelska, läs mer på ICC globala webbplats. 

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.     

  
Ulrika Wendt, jurist    
[email protected]    
   

Jakob Rönnerbäck, jurist    
[email protected]    

Relaterade artiklar

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Fler artiklar