Den 1 oktober trädde Konsumentverkets nya föreskrifter om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i kraft. Konsumentverkets föreskrifter kompletterar den nya lagen om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar. 

Varken Konsumentverkets föreskrift eller den nya lagen medför några större ändringar jämfört med vad som har gällt fram tills idag, däribland specifikt vad gäller reklam. Ändringarna handlar till stor del om att man nu ändrat format för reglerna. Tidigare återfanns samtliga regler i formen av formaliserade Allmänna råd från Konsumentverket. Nu har man istället valt att rymma reglerna i lagstiftning som i sin tur, via en förordning, hänvisar till kompletterande föreskrift från Konsumentverket.   

Vad gäller information på säljstället finns dock en tydlig nyhet. Den deklaration som konsumenten ska kunna ta del av på säljstället ska nu även ska innehålla en uttrycklig informationstext som hänvisar till att en av Konsumentverket framtagen översikt om bilars bränsleekonomi och koldioxidutsläpp som ska erhållas gratis på varje försäljningsställe.  

Lagen går att ta del av här: Lag (2024:221) om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar | Sveriges riksdag 

Konsumentverkets kompletterande föreskrift går att ta del av här: Konsumentverkets föreskrifter om information om nya personbilar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp 2024:1 

/Jakob Rönnerbäck, jurist Sveriges Annonsörer

Relaterade artiklar

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…
Fler artiklar