I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som anpassar regelverket till utmaningarna i dagens reklamlandskap.  

De uppdaterade reglerna innehåller bland annat ny och utvecklad vägledning kring: 

  • AI och algoritmer 
  • Influencermarknadsföring 
  • Marknadsföring till barn och ungdomar 
  • Miljöpåståenden 
  • Mångfald och inkludering 
  • Antikorruption 
  • Desinformation 

Läs mer om nyheterna här på ICC:s internationella webbplats: What’s new in the ICC Code?​ – ICC – International Chamber of Commerce (iccwbo.org) 

Ta del av regelverket här: ICC_2024_MarketingCode_2024.pdf (iccwbo.org) 

En svensk översättning av regelverket kommer att lanseras av ICC Sverige under hösten 2024. 

ICC:s regler gavs för första gången ut 1937 och har därefter löpande utvecklats och förbättrats. Idag är reglerna internationellt erkända och tillämpas antingen i sin helhet eller ligger till grund för nationell reglering i fler än 90 länder. I Sverige prövar Reklamombudsmannen reklam med utgångspunkt i den svenska översättningen av regelverket och reglerna har även kommit att påverka utgången i domstolsprövningar av marknadsföring.  

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.    

 
Ulrika Wendt, jurist   
[email protected]   
  

Jakob Rönnerbäck, jurist   
[email protected]   

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar