Konsumentverket publicerade tidigare i oktober ett rättsligt ställningstagande. Ställningstagandet rör den nya prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen som kom 2022. Med anledning av det har Konsumentverket gjort en översyn av sin vägledning om prisinformation. Vägledningen är nu uppdaterad och finns att läsa på Konsumentverkets webbplats

Konsumentverket genomförde under oktober och november en särskild granskning av efterlevnaden av prisnedsättningsregeln. Resultatet av granskningen har nu kommit och Konsumentverket konstaterar ett utbrett prisfusk hos e-handelsföretag. Enligt granskningen är det sju av tio e-handelsbolag som inte följer lagen när de lockar med sänkta priser. Som ett resultat av granskningen kommer Konsumentverket nu att inleda drygt 70 tillsynsärenden mot bolag som brutit mot bestämmelser i prisinformationslagen och marknadsföringslagen. Sveriges Annonsörer kommer att ta del av granskningen och följa de pågående tillsynsärendena.  

Konsumentverkets pressmeddelande om resultet av granskningen kan läsas här

Granskningen kan läsas här

Har ni som medlemmar några frågor är ni varmt välkomna att kontakta oss.  

Ulrika Wendt, jurist 
[email protected] 

 
Jakob Rönnerbäck, jurist 
[email protected] 

Relaterade artiklar

Siffrorna som visar att reklam är lönsamt

141 varumärken i 14 kategorier. Drygt 20 miljarder kronor i mediainvesteringar över tre år. 10 olika huvudmedier. 5 olika konsultgrupper. Det är svårt att inte bli imponerad av dataunderlaget som ligger till grund…

Välkommen på vårt årsmöte den 22 maj

Sveriges Annonsörer kallar till årsmöte. Missa inte möjligheten att som medlem göra din röst hörd. Årsmötet är exklusivt för dig som medlem i Sveriges Annonsörer.

Green Claims direktivet – uppdatering från lagstiftningsprocessen

Vi har tidigare rapporterat om den föreslagna nya EU-lagen – Green claims direktivet. Eftersom det snarare är regel än undantag att ett ursprungligt förslag ändras innan det klubbas igenom som slutgiltigt tar denna…

CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknadsavdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknad- och kommunikationsbranschen. Genom att sätta fokus på viktiga frågor som…
Fler artiklar