Från och med nu måste sjutton mycket stora plattformar som Facebook, Linkedin, Google Play, Youtube, med flera samt de två större sökmotorerna Bing och Google search uppfylla sina skyldigheter enligt DSA – Digital Services Act  

DSA är en ny EU-rättslig lagstiftning som antogs hösten 2022. Reglerna har nu börjat gälla för de som tidigare i år utsågs av EU-kommissionen som så kallade mycket stora onlineplattformar eller mycket stora onlinesökmotorer. Regelverket kommer så småningom att behöva beaktas även för andra typer av förmedlingstjänster än dessa två kategorier. För dessa andra börjar reglerna att gälla 17 februari 2024. Regelverket är utformat på så vis att reglerna kan skilja sig åt beroende på vilken typ av förmedlingstjänst det rör sig om.  

Läs EU-kommissionens pressmeddelande från tidigare i år med information om vilka som än så länge utsetts till mycket stora onlineplattformar eller mycket stora onlinesökmotorer: DSA: Very Large Online Platforms and Search Engines (europa.eu) 

Syftet med rättsakten är bland annat att de som använder plattformarna ska få en bättre och tryggare miljö. Den nya rättsakten ska komma tillrätta med nuvarande problem gällande näthat, desinformation och annat skadligt innehåll som idag kan dyka upp på de stora onlineplattformarna. Som användare ska det bli enkelt att rapportera olagligt innehåll.  

De nya reglerna innebär bland annat också att plattformarna ska omforma sina system så att de säkrar en hög nivå av personlig integritet och säkerhet samt ge bättre skydd för minderåriga. Reklam riktad mot barn med profilering kommer inte längre vara tillåtet.  Annonser som baserats på känsliga uppgifter om användaren (som etniskt ursprung, politiska åsikter eller sexuell läggning) skall inte heller få visas.  

Det tillkommer även krav på att onlineplattformar ska tydliggöra att reklam är reklam och onlineplattformarna ska vidare tillhandahålla information om bland annat vem som är annonsör. De största onlineplattformarna och sökmotorerna ska därutöver även upprätta kataloger i deras onlinegränssnitt där annonser som visats på plattformarna ska finnas tillgängliga och sökbara under ett år efter att annonserna slutat att visas.  

Läs mer om Digital Services Act här: The Digital Services Act: ensuring a safe and accountable online environment (europa.eu) 

Har ni några frågor kontakta våra jurister: 

Ulrika Wendt
[email protected]  
Jakob Rönnerbäck
[email protected]   

Eller vår Medieexpert: 

Peter Mackhé
[email protected]  

Relaterade artiklar

Siffrorna som visar att reklam är lönsamt

141 varumärken i 14 kategorier. Drygt 20 miljarder kronor i mediainvesteringar över tre år. 10 olika huvudmedier. 5 olika konsultgrupper. Det är svårt att inte bli imponerad av dataunderlaget som ligger till grund…

Välkommen på vårt årsmöte den 22 maj

Sveriges Annonsörer kallar till årsmöte. Missa inte möjligheten att som medlem göra din röst hörd. Årsmötet är exklusivt för dig som medlem i Sveriges Annonsörer.

Green Claims direktivet – uppdatering från lagstiftningsprocessen

Vi har tidigare rapporterat om den föreslagna nya EU-lagen – Green claims direktivet. Eftersom det snarare är regel än undantag att ett ursprungligt förslag ändras innan det klubbas igenom som slutgiltigt tar denna…

CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknadsavdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknad- och kommunikationsbranschen. Genom att sätta fokus på viktiga frågor som…
Fler artiklar