Den 10 juli i år fattade EU-kommissionen ett nytt beslut om adekvat skyddsnivå för USA. Beslutet innebär att överföringar av personuppgifter till organisationer i USA som ingår i ”EU-US Data Privacy Framework” nu kan göras på ett enklare sätt utan att behöva kompletteras av ytterligare så kallade skyddsåtgärder.  

Bakgrunden till det nya beslutet är att EU-domstolen 2020 ogiltigförklarade kommissionens tidigare beslut om adekvat skyddsnivå som byggde på ett ramverk som kallas Privacy Shield och som EU och USA tidigare kommit överens om. Sedan dess har aktörer som velat överföra personuppgifter till USA behövt använda sig av betydligt mer komplicerade tillvägagångssätt än tidigare. I kölvattnet av EU-domstolens dom har USA och EU-kommissionen tagit fram ett nytt ramverk för överföring av personuppgifter som är tänkt att adressera de brister som EU-domstolen uppmärksammade i sitt ogiltigförklarande av den tidigare överenskommelsen Privacy Shield. Det är nu detta nya ramverk som ligger till grund för beslutet om adekvat skyddsnivå för USA.  

Läs mer om beslutet i EU-kommissionens pressmeddelande: Beslut om adekvat skydd för säkra uppgiftsflöden mellan EU och USA (europa.eu) 

Ta del av listan på organisationer som ingår i EU-US Data Privacy Framework: Digital Privacy Framework (dataprivacyframework.gov) 

Läs mer om adekvat skyddsnivå på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats: Adekvat skyddsnivå | IMY 

Har du frågor? 

Ulrika Wendt, jurist  

[email protected]   

Jakob Rönnerbäck, jurist 
[email protected] 

Relaterade artiklar

Siffrorna som visar att reklam är lönsamt

141 varumärken i 14 kategorier. Drygt 20 miljarder kronor i mediainvesteringar över tre år. 10 olika huvudmedier. 5 olika konsultgrupper. Det är svårt att inte bli imponerad av dataunderlaget som ligger till grund…

Välkommen på vårt årsmöte den 22 maj

Sveriges Annonsörer kallar till årsmöte. Missa inte möjligheten att som medlem göra din röst hörd. Årsmötet är exklusivt för dig som medlem i Sveriges Annonsörer.

Green Claims direktivet – uppdatering från lagstiftningsprocessen

Vi har tidigare rapporterat om den föreslagna nya EU-lagen – Green claims direktivet. Eftersom det snarare är regel än undantag att ett ursprungligt förslag ändras innan det klubbas igenom som slutgiltigt tar denna…

CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknadsavdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknad- och kommunikationsbranschen. Genom att sätta fokus på viktiga frågor som…
Fler artiklar