Den 9 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Jakob Rönnerbäck. Jakob kommer senast från Stiftelsen Reklamombudsmannen där han arbetat som jurist. Jakob kommer att bidra med stor kunskap om marknadsföringsjuridik och bli ett härligt tillskott till vårt fantastiska team på Sveriges Annonsörer.

Vi ställde 5 frågor till Jakob för att lära känna honom lite bättre:


Varför ville du börja jobba hos Sveriges Annonsörer?
Reklam är en viktig kraft för företag som vill nå genom bruset och nå såväl nya som tidigare kunder. Ibland möts dock annonsörer av en djungel av olika juridiska frågor, det kan exempelvis röra regler för miljöpåståenden eller för prisangivelser. Att få möjlighet att direkt hjälpa marknadsförare att hitta juridiska lösningar har lockat mig. Utöver den juridiska rådgivningen gör Sveriges Annonsörer mycket annat spännande och det inom ett stort antal viktiga områden för branschen, inte minst initiativen om dataetik och hållbarhet.

Vad gör du när du inte jobbar?
Utöver att umgås med vänner och familj så gillar jag att spela badminton, gå på konserter och att strosa runt på stadens museum. Ni kan även hitta mig på läktaren när Hammarby spelar fotboll.

Var bor du?
Jag bor i en lägenhet på Södermalm sedan några år tillbaka efter att ha bott i Uppsala under studietiden.

Vart går din drömresa?
Just nu skulle jag gärna resa till Neapel, en stad med rik historia och ett häftigt fotbollslag.

Berätta något om dig som inte så många vet.
Jag saknar än så länge körkort, men jobbar på det! Förhoppningsvis blir det en road trip genom Sverige i sommar – med mig bakom ratten.

Vill du komma i kontakt med Jakob:

[email protected]
0761-39 32 80

Ta hjälp av våra jurister

Kontakta våra jurister när du vill undvika obehagliga juridiska överraskningar i ditt arbete med marknadskommunikation. Den marknadsjuridiska rådgivningstjänsten är exklusiv och ingår i ert medlemskap.
Relaterade artiklar

CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknadsavdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknad- och kommunikationsbranschen. Genom att sätta fokus på viktiga frågor som…

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…
Fler artiklar