Vår närvaro i Almedalen handlade om att branschen behöver samlas för att ta ansvar för en hållbar framtidslösning. Tillsammans med branschkollegor från IAB, KOMM och Sveriges Mediebyråer diskuterade vi detta kopplat till:

Ett antal omfattande regleringar på EU-nivå kommer få stor påverkan på hur vi kan jobba med den riktade marknadsföringen framåt. Vi behöver ta ett större ansvar, jobba proaktivt med utbildning och kompetenshöjning samt ta fram tydligare riktlinjer för hur vi använder data som grund i vårt arbete med respekt för konsumenten.

Hur vi bidrar till den gröna omställningen med utbildning, utvecklade riktlinjer, fler verktyg och möjlighet att dela och inspirera genom trovärdig, transparent marknadskommunikation. Det krävs ett arbete för att stimulera till åtgärder från marknadsförare för att både kunna mäta klimatpåverkan av själva reklamen men också främja och förstärka attityder och beteenden som kommer att hjälpa till att möta de utmaningar som finns gällande miljö och klimat

Vi deltog i ett intressant rundabordssamtal anordnat av Svensk Handel och Reklamombudsmannen tillsammans med representanter från branschorganisationer, konsumentintresset, företag och sociala medieplattformar kring vad vi behöver jobba vidare med inom influencer marketing.

Under veckan lyssnade vi också på intressanta dialoger och seminarier kring hur vi bättre kan skydda barn mot reklam i de digitala kanalerna samt arbetsmiljön i kommunikationsbranschen. Hur den kan bli bättre för att attrahera såväl ung som äldre arbetskraft.

Dessutom hörde vi flera intressanta seminarier kring cirkulär ekonomi, de stora utmaningarna framöver och vad vi måste göra för att uppnå ett cirkulärt och hållbart samhälle.

Mitt i alla intressanta och relevanta dialoger skedde också ett fruktansvärt våldsdåd som skakade om oss alla. Att en människa ska behöva sätta livet till för de viktiga frågorna hon drev och att vårt öppna samhälle blir allt mindre öppet när sådana här händelser inträffade är fruktansvärt sorgligt.

Se vårt samtal hos Resumé och Degens Media på Kommunikationsarenan i Almedalen den 6 juli nedan.

På scen: Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige, Hanna Riberdahl, vd, Sveriges Annonsörer, Karin Grohman, programansvarig för branschens hållbarhetsinitiativ, Sveriges Annonsörer.

Relaterade artiklar

CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknadsavdelningar, publicister och tech plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknad- och kommunikationsbranschen. Genom att sätta fokus på viktiga frågor som…

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…
Fler artiklar