För vem?

  • Marknadsförare och kommunikatörer
  • För dig som jobbar som marknads/varumärkeschef, kommunikatör, affärsutvecklare eller säljare och vill få nya verktyg att förstå konsumenterna
  • För dig som är nyfiken på hur människor fungerar, hur de fattar beslut och väljer mellan produkter, och hur man får dem att ändra beteende eller val
  • För dig som utvecklar kampanjer, PR, annonser, socialmedia inlägg mm och vill lära sig vetenskapliga verktyg för att de ska konnekta med kunder

 

Om Programmet

Vi är alla konsumenter – vi köper mobiltelefoner, bokar semester och väljer mellan att beställa en Uber eller äga bil. Sådana beslut är en integrerad del av våra liv. Men vi kanske inte har full koll på varför andra människor fattar de beslut som de gör i dessa situationer. I vår roll som marknadsförare är det viktigt att förstå varför konsumenter väljer, köper, och använder vissa produkter. Med förståelse om konsumentbeteende kan vi utveckla strategier som effektivt påverkar konsumenternas attityder och beteenden och exakt förutspå konsumenternas reaktioner på våra marknadsföringsaktiviteter.

Resultat efter Programmet

Efter att ha gått programmet kommer du att kunna:

  • Förklara centrala begrepp inom konsumentpsykologi
  • Koppla dessa koncept till verklighetens marknadsföringsutmaningar
  • Utveckla effektiva marknadsföringsstrategier och kommunikation baserade på relevanta insikter
  • Verktyg och teknik för att utveckla en ny, mer helhetssyn på kunderna

 

Programmets olika moment

Utbildningen ”Konsumentbeteende” omfattar en läranderesa som integrerar olika ämnesområde. Resan i programmet omfattar tre block:

  • 1

    BLOCK 1 – Psykologin bakom konsumentbeteende

    Block 1 handlar om de psykologiska mekanismer som påverkar konsumenternas köpbeslut, så som motivation, förmåga, attityder, och sociala aspekter. I block 1 lägger vi en teoretisk grund genom att definiera konsumentbeteende och förstår faktorer som bidrar eller hindrar konsumtion.

  • 2

    Block 2 – Beslutsfattande och nudging

    Block 2 handlar om beslutsfattande process från idé eller behov till inköp. Vad händer i vår hjärna, hur fattar vi beslut? Hur övervinner vi hinder och spärrar för beslutsfattande och hur hjälper vi konsumenterna? Vi kommer att introducera system 1 och 2 av beslutsfattande, och även konceptet ”nudging” som ett sätt att förbättra beslutsfattande och ge en vänlig puff i rätt riktning

  • 3

    Block 3 – Implikationer

    Block 3 handlar om implikationerna av allt vi har lärt oss i det dagliga arbetet av marknadsförare, kommunikatörer och strateger. Hur kan vi designa bättre kommunikation och utveckla skickligare strategier? Hur bygger vi på konsumentinsikter för att driva kundvärde och lojalitet? Vilka etiska frågor finns och vad är kopplingen till hållbarhet?

Detta får du med dig:

Kunskap, verktyg och ramverk för att utveckla marknadsföringsstrategi och kommunikation som är relevant för dina konsumenter.

Kursansvarig

Nurit Nobel

Nurit Nobel är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och har en Master i socialpsykologi från London School of Economics. Hon är VD och medgrundare till Impactually, ett managementkonsultbolag som använder expertis i beteendeekonomi och socialpsykologi för att skapa affärs- och samhällsnytta. I hennes forskning och konsultverksamhet, Nurit undersöker varför människor fattar de beslut som de gör, och hur vi kan hjälpa de att välja bättre. Innan hon startade Impactually hade Nurit mer än 10 års erfarenhet som marknadschef och strategikonsult i stora svenska och internationella bolag inklusive som varumärkeschef inom Procter & Gamble.

Anmälan – fyll i formuläret nedan

Kursdeltagare

Välj starttillfälle

Starttillfälle(Obligatoriskt)

Fakturauppgifter

Vi är medlemmar i Sveriges Annonsörer(Obligatoriskt)
Läs villkoren för Program här: Allmänna villkor(Obligatoriskt)
Läs villkoren för Program här: Allmänna villkor