För vem?

Programmet vänder sig till dig som arbetar med eller är intresserad av marknadsföring, affärsutveckling eller försäljning som vänder sig till professionella köpare och användare, t.ex. du som är

  • Marknadschef eller kommunikationsansvarig hos B2B-företag och som vill bli vassare och tryggare i sin roll
  • Ansvarig specialist inom en marknadskommunikationsfunktion och som vill bredda din marknadsföringskompetens för att få ett bredare perspektiv och kunna ta ett större ansvar
  • Verksam i en motsvarande roll inom en B2C-organisation men vill få en inblick i B2B-världen

Exklusivt för medlemmar i Sveriges Annonsörer, är ditt företag inte medlem än? Läs om medlemskapet här.

Om Programmet

Programmet hjälper dig skapa bättre förutsättningar för marknadsföringsrollen i B2B-företag genom att

  • Utveckla din verktygslåda inom marknadsföring och marknadskommunikation, från insikter om kundernas beteende och drivkrafter till varumärkesutveckling, säljande kommunikation och effektredovisning
  • Ge dig underlag för att skapa ökad förståelse i företaget för hur marknadskommunikation bidrar till företagets utveckling och lönsammare försäljning
  • Skapa förutsättningar för en tätare och mer produktiv samverkan mellan marknad, sälj och kommunikation

Resultat efter Programmet

Programmet kommer att ge dig en grundlig genomgång av både strategiska och taktiska marknadsföringsfrågor med särskilt fokus på B2B-marknaden. Efter avslutat program kommer du att ha fördjupat dina kunskaper och fått en stor mängd verktyg, modeller, metoder och andra praktiska redskap för att utveckla marknadsföringens roll i företaget och effekterna av er marknadskommunikation genom att

  • Förstå kundernas beslutsprocesser och hur man ökar det upplevda värdet i det som företaget erbjuder
  • Hur man utvecklar företagets varumärke i kombination med attraktiva kundlöften för olika kundsegment för att både sälja mer och sälja lönsammare
  • Skapa bättre förutsättningar för marknadsfunktionen att få ledningens öra genom att sätta marknadsföring i ett affärssammanhang och tala ledningens språk

Programmets olika moment

Utbildningen innehåller kombination av såväl strategiska marknadsprioriteringar, kundinsikter och varumärkesutveckling som mer funktionella/operativa verktyg, metoder och aktivitetshantering. Resan i programmet omfattar 3 block:

  • 1

    Block  1 –  B2B-marknadsföring – att få organisationer att vilja köpa från dig (och betala lite mer för det)

    Det finns flera saker som särskiljer B2B-marknadsföring från B2C. Två av de viktigaste är att beslutsprocessen är mer komplex, med betydligt fler individer och agendor att hantera, samt att det finns en balansgång mellan vad som är viktigt för det köpande företaget och vad som är viktigt för de köpande/ansvariga individerna. Vi går igenom

    • Fyra olika beslutsprocesser och hur de påverkar budskapen/marknadsföringen
    • De olika rollerna/aktörerna i beslutsprocessen
    • Sanna, falska och dolda drivkrafter som påverkar köp- och betalningsvilja – och hur man kan hitta dessa
    • Värdeekvationen för försäljningsutveckling – att sälja mer, till fler, och lönsammare
    • Varför kännedom är grunden för att lyckas
  • 2

    Block  2  –  Varumärket - grunden för B2B-marknadskommunikation

    Tvärtemot vad många tror är varumärken viktigare för köpbesluten inom B2B än inom B2C, men också mer komplext eftersom det oftast handlar om både olika produkter/tjänster och en långsiktig leverantörsrelation. I den här modulen går vi därför igenom ett antal verktyg, modeller och förhållningssätt för att utveckla både ett starkt varumärke och mer specifika kundlöften för olika kundkategorier, eller som arbetsgivarvarumärke i rekryteringssammanhang.

    • Relationen varumärkesposition/kundlöfte – ”same, same but different”
    • Tolv olika sätt för varumärket att agera och berätta sin historia
    • Balansen mellan sälj och marknad – intäkt vs värdeskapande
    • De fem viktigaste nycklarna för att lyckas med varumärkespositionering
  • 3

    Block 3 –  B2B-marknadsföring för ledningsgruppen

    En utmaning i de flesta B2B-företag är att förståelsen för marknadsföring och marknadskommunikation – och värdet som dessa funktioner kan skapa – är lägre än för B2C-företag. I den här modulen går vi igenom olika områden och verktyg där vi marknadsförare kan utveckla dialogen med ledningsgruppen och visa hur marknadsföring skapar värde.

    • Effektmätning och nyckeltal som ledningsgruppen värdesätter
    • Marknadsbudgetens viktigaste komponenter
    • Marknadsföring på CFO:ns språk

Detta får du med dig:

Du får med dig kunskap om:
Under programmet får du, förutom de presentationer som används under respektive modul, även ett stort antal konkreta metoder, modeller och verktyg, samt även en del kompletterande dokumentation med case stories, rapporter o.likn.

Kursansvariga

Mats Rönne

Mats Rönne – senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation. Mats är Sveriges Annonsörers effektexpert och har över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux, marknadschef på Skanskas bostadsenhet och den digitala lästjänsten Readly och som medgrundare av 100-wattaren.

Ulf Vanselius

Ulf Vanselius – Strategic Advisor på Pyramid Communication AB, Sveriges största B2B-kommunikationsbyrå och en av de mest internationella. Ulf har under årens lopp arbetat med många både stora och mindre B2B-varumärken i Sverige och övriga Norden, allt från Alfa-Laval och Bluetooth till SSAB och Valmet.

Anmälan – fyll i formuläret nedan

Kursdeltagare

Välj starttillfälle

Starttillfälle(Obligatoriskt)

Fakturauppgifter

Hur fick du information om programmet?(Obligatoriskt)

Vi är medlemmar i Sveriges Annonsörer(Obligatoriskt)
Jag har tagit del av villkoren för Program(Obligatoriskt)
Läs villkoren för Program här: Allmänna villkor