Vissa ändringar i radio- och tv-lag (Ds 2011:40)

Remissvar om vissa ändringar i radio- och tv-lag (Ds 2011:40)

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen för landets annonsörer. Vi främjar utvecklingen av effektiv marknadskommunikation genom att verka för större effekt på medlemmarnas investeringar marknadskommunikation, öka deras kunskap och bevaka deras omvärld samt representera deras intressen. Våra medlemmar står för hälften av reklam- och medieinvesteringarna i Sverige. Sveriges Annonsörer har under årens lopp förespråkat en ökad konkurrens på mediemarknaden. En sund konkurrens leder till ett bättre utbud och konkurrenskraftiga annonspriser.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Sveriges Annonsörer tillstyrker utredningens förslag att tv och sökbar text-tv som sänds genom tråd ska göras tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Kortare annonsavbrott i direktsända sportevenemang

Sveriges Annonsörer delar utredningens uppfattning att kortare annonsavbrott i direktsända sportevenemang bör kunna ske, och att detta kan göras utan att det stör tittarna alltför mycket. Kortare annonsavbrott i övriga fall bör endast undantagsvis tillåtas.

Utredningen anser att det nya ändringsförslaget förväntas utjämna konkurrensförutsättningarna mellan programföretagen så att svenska reklamfinansierade tv-kanaler inte missgynnas. Sveriges Annonsörer vill dock understryka att TV4 under lång tid varit den enda reklamfinansierade tv-kanalen som varit rikstäckande, det vill säga nått alla hushåll i Sverige. Med andra ord har TV4 haft andra fördelar som man i förhållande till andra tv-kanaler varit ensam om. Detta har bland annat resulterat i allt högre annonspriser. Utjämnade konkurrensförutsättningar mellan tv-kanalerna borde i detta fall rimligen leda till en sundare prisbild över lag.

Övrigt

Sveriges Annonsörer har inga ytterligare synpunkter på övriga delar i utredningens förslag.

Stockholm den 20 februari 2012
Sveriges Annonsörer

Tobias Eltell
Jurist och vice vd

Relaterade artiklar

Remissyttrande – En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas, SOU 2024:23

Utredningen har presenterat ett förslag till ändring av 7 kap. 7 § alkohollagen med innebörden att fler medieformer framöver kommer att omfattas av informationskravet. Sveriges Annonsörer ställer sig generellt sett positiva till en…

Remissyttrande – förslag till Konsumentverkets föreskrifter om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp

Sveriges Annonsörer vill inledningsvis framhålla att vi generellt är positivt inställda till att konsumenten i marknadsföring av nya personbilar ges information om koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning eftersom det hjälper konsumenten att göra mer medvetna…

Remissyttrande – betänkande av utredningen om upphovsrättens inskränkningar SOU 2024:4

Sveriges Annonsörer konstaterar att syftet med justeringen av lagrummet inte varit att ändra innebörden av den nuvarande regeln, utan att endast förtydliga dess innebörd. Som Sveriges Annonsörer uppfattar förslaget vill utredaren genom den…

Remissyttrande – kommissionens förslag om alternativ tvistlösning för konsumenter Fi2023/02829

Med syfte att modernisera och effektivisera den befintliga regleringen om alternativ tvistelösning introducerar EU-kommissionen regler som även medför att alternativ tvistelösning ska gälla för utomobligatoriska tvister.
Fler artiklar