Bakgrund: 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av företagen inom GARM. X anser att GARM brutit mot konkurrenslagarna och ser det som en slags ”olaglig bojkott” av primärt högerkonservativ media.  

WFA kommer bemöta dessa anklagelser i amerikansk domstol. Vi från Sveriges Annonsörers sida, och många både inom GARM och utanför GARM, är övertygade om att WFA har efterlevt rådande konkurrenslagar. DÅ GARM är en ideell sammanslutning, finns det helt enkelt inte resurser för att fortsätta arbetet under pågående rättsprocess, därför har man valt att avbryta alla GARM-aktiviteter med omedelbar verkan.  

Vi på Sveriges Annonsörer har jobbat med GARM Nordic i över två år och är en av de lokala organisationer inom WFA som har jobbat mest fokuserat och har kommit längst med frågan om brand safety och brand suitability. Det har vi gjort därför vi tror på vikten av ansvarsfulla medier men också att vi som finansierar medierna via annonsköp har ett stort ansvar att ta.  

Vad händer nu: 

Frågan kring brand safety och brand suitability är lika viktig framåt som det var i förra veckan. Där har inget förändrats. Därför kommer vi på Sveriges Annonsörer fortsätta att bedriva arbetet kring brand safety/brand suitability men inte under GARM.  

  • Det översatta ramverket med definitioner, som funnits tillgängligt på svenska under mer en ett år kommer fortfarande finnas kvar
  • Den mikrokurs vi har kring Brand Safety och Brand Suitability på Campus Marketing Online kommer finnas kvar

I ett rundabordssamtal med ett antal medlemmar under våren på temat ”Ansvarsfull digital marknadsföring” framkom det tydlig att det finns behov av fortsatt stöd. Därför kommer vi omformera arbetsgruppen som funnits inom GARM Nordic och framåt fokusera på att skapa vägledning, checklistor och kompetensutveckling inom området. Arbetsgruppen kommer vara en del av initiativet ”Ansvarsfull digital marknadsföring”. Vill du som medlem engagera dig i frågorna som rör brand safety & brand suitability – tveka inte att höra av dig till medieexpert Peter Mackhé, [email protected]

Vi återkommer med mer information när vi är klara med omformeringen. Här hittar du under tiden det översatta ramverket och inloggning till Campus Marketing Online till alla mikrokurser: 

Brand Safety definitioner och ramverk

Campus Marketing Online – mikrokurser för medlemmar

GARM is discontinued, but we will continue our work with brand safety and brand suitability 

Background: 

On August 8, Sveriges Annonsörer received information from our parent organization WFA that they were discontinuing the GARM initiative due to the lawsuit that X (formerly Twitter) has directed against WFA, GARM and some of the companies within GARM. X says that GARM has violated the competition laws and sees it as an ”illegal boycott” of primarily right-wing conservative media.  

WFA will respond to these allegations in US court. We, on behalf of Sweden’s Advertisers, and many both within GARM and outside GARM, are convinced that WFA has complied with current competition laws. Since GARM is a non-profit association, there are simply no resources to continue the work during ongoing legal proceedings, therefore WFA has chosen to suspend all GARM activities with immediate effect.  

Sveriges Annonsörer has worked with GARM Nordics for over two years and are one of the local organizations within WFA that have worked most focused and have come the furthest with the work surrounding brand safety and brand suitability. We have done this because we strongly believe in the importance of responsible media, but also because we who finance the media via advertising purchases have a great responsibility to take.  

What happens now: 

The question of brand safety and brand suitability is as important going forward as it was last week. Nothing has changed. Therefore  Sveriges Annonsörer will continue to carry out the work around brand safety/brand suitability, but not under GARM.  

• The translated framework with definitions, which has been available in Swedish for more than a year, will still be available. 

• The micro course we have on Brand Safety and Brand Suitability on Campus Marketing Online will still be available. 

In a round table discussion with a number of members during the spring under the theme ”Responsible digital marketing”, it became clear that there is a need for continued support for brand safety issues. Therefore, we will reshape the working group that existed within GARM Nordic and focus on creating guidance, checklists and competence in the area. The working group will be part of the ”Responsible digital marketing” initiative.  

If you, as a member, want to get involved in the issues related to brand safety & brand suitability – do not hesitate to contact Peter Mackhé, [email protected]  

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Marknaden följer inte 7a § prisinformationslagen – Ny rapport från Konsumentverket

Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft.

Det händer mycket kring plattformarna just nu …

Under sommaren har det varit stor aktivitet kring techplattformarna. Här kommer en kort sammanfattning av de största nyheterna. Tredjepartscookies består i Google Chrome. EU-riktar kritik mot Facebook och Instagrams ”pay or consent”-tjänst.
Fler artiklar