Augustinyheter från CommToAct – hoppas du haft en fin sommar och att du fått ladda batterierna.

Vad är CommToAct?


CommToAct är ett initiativ för att öka kunskapen kring hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen. Inom CommToAct jobbar vi med två områden, Planet och People. Allt arbete drivs genom våra kommittéer och arbetsgrupper som består av fantastiska personer från våra medlemsföretag och även experter inom olika fokusfrågor. Det är ni som får oss att utvecklas och bli ännu bättre på att utmana staus quo och påverka samhället genom att utnyttja kraften bakom kommunikationen och bli en del av lösningen!

Vi som jobbar med marknadsföring och kommunikation har inte alla svar — men vi har ett stort ansvar. Ett bevis på att CommToAct behövs är att vi nyligen fått beviljat EU-stöd för att kartlägga vilket kompetensbehov som finns inom branschen, insikter som kommer delas med er nu under hösten!

Genom CommToAct vill vi sprida kunskap och inspirera till handling, branschorganisationerna som står bakom CommToAct är IAB Sverige, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer och SWEDMA.

CommToAct Planet

Vi jobbar med två fokusområden inom Planet.

  1. Minska klimatpåverkan från branschen
  2. Nollvision mot Greenwashing och Greenhushing

Här är ett axplock av vad vi lanserat under våren

➤ Nytt globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp – ”Global Media Sustainability Framework” är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.
Ladda ner ramverket → https://bit.ly/3xmo0Hs

➤ CommToAct Planet ”Guide för hållbara medieköp” en guide för att minska växthusgaser inom reklam och marknadskommunikation med fokus på medieköp.
Ladda ner guiden → https://bit.ly/3XollaO

➤ ”Översiktslista: regler, standarder och vägledning”, en värdefull översikt över de regler, standarder och vägledningar som finns för marknadsföring med miljöpåståenden ur ett legalt perspektiv. En ovärderlig resurs för alla inom branschen!
Läs mer här → https://bit.ly/3WWeAwj

🌱  Du hittar mer inspiration och kunskap i våra inspelade webinar
https://bit.ly/4cfJQut

Läs mer om CommToAct Planet → https://bit.ly/3QlBOsv

CommToAct People

Vi jobbar med tre fokusområden inom People.

  1. Hälsa och Ohälsa inom branschen
  2. DEI på arbetsplatsen
  3. DEI i marknadskommunikation

Här är ett axplock av vad vi lanserat under våren:

➤ Tre guider för att stärka mångfald och psykisk hälsa inom kommunikationsbranschen. Guiderna syftar till att främja mångfald, inkluderande kommunikation och psykisk hälsa.
De tre guiderna är:
Omtänksamhet ger lönsamhet – en kraftsamling för att hantera psykisk ohälsa i branschen
Snabbguide – rekrytera på potential istället för magkänsla
Medieguide för inkluderande kommunikation
Läs mer & ladda ner guiderna → https://commtoact.se/guider-checklistor-rapporter/

🌱  Du hittar mer inspiration och kunskap i våra inspelade webinar
https://commtoact.se/webinar-utbildningar/

Läs mer om CommToAct People → https://bit.ly/3xY3EEr

Vad händer i höst?

Vi har bland annat planerat för fler webinar

  • Hur minskar vi vårt klimatutsläpp inom reklamproduktion och mediaköp?
  • Vilka fem faktorer är det som påverkar vårt mående och hur kan vi jobba med dem?

Du kommer hitta information om dessa på våra respektive LinkedIn-kanaler samt hemsidor så skynda följ!
Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikatörer och SWEDMA.

Om du har frågor eller vill veta mer om CommToAct, kontakta verksamhetsansvarig Karin Grohman, [email protected].